Itt az új világjáró, az új Defender
A Jaguar Land Rover frankfurti szalonnyitóján nem más tette tiszteletét, mint Ratan Tata, az angol cégcsoportot birtokló indiai Tata vállalatbirodalom 2014-ben leköszönt elnöke, az alapító unokája. Ebből is látszik, hogy bár itthon viszonylag kevés híve van a Land Rover klasszikus terepjárójának, más piacokon, elsősorban otthon, Nagy-Britanniában a cég boldogulása és hírneve múlik sikerén.
Úgyhogy bele is adtak mindent. Eltűnt a létraváz és a merev híd, helyette teljesen új alumínium kocsiszekrényt alkottak, mely nem közös egyetlen más modelljükkel sem. Ezt elöl kettős keresztlengőkaros, hátul többlengőkaros futómű tartja állítható légrugókkal, a hajtásban széria a felező és a középső differenciálzár, továbbá nagyon rövid túlnyúlásokat kapott. Így megemelt állapotban 38° az első és 40° a hátsó terepszög – utóbbi jobb, mint az eredetié volt.
Az újdonságból is lesz rövid (90) és hosszú (110) változat, bár a tengelytáv hosszabb, mint eddig, valójában 119-nek kéne hívni az ötajtóst, de hát a hagyomány az hagyomány. A 110-ben széria a légrugó, 5, 6 és 7 üléses változatban konfigurálható, ebből a középső azt takarja, amikor az első két ülés között folyosó vagy könyöklő helyett lehajtható pótülés lakik. Mint régen!
Ez a pótülés a szériában acélrugókkal szerelt 90-be is rendelhető, így az 5 vagy 6 üléses változatban lesz elérhető, ám egyelőre még nem kapható, csak a hosszú. A legkevesebb meglepetést a motorháztető alatt találjuk. Váltóból egyféle van, a jól ismert és bevált 8 fokozatú automata, elé a cég kétliteres, négyhengeres Ingenium dízelei 200 és 240 lóerővel választhatók, benzinmotorból pedig szintén kétliteres, négyhengeres a 300 lóerős turbó. A Defender X nevű csúcsváltozatban azonban a háromliteres, sorhatos benzines dolgozik, ráadásul 48 V-os mild hybrid rendszerrel. Ezzel 400 lóerős, ami már lendületesen mozgatja a jól felszerelve 2,5 tonnás kocsit: 6,1 másodperc alatt éri el a 100 km/h-t és 208 km/h a csúcssebesség. Ami egy ilyen terepre optimalizált téglától igazán szép adat.
Villany?
Ahogy minden más márkánál, a Jaguar Land Rover stand megnyitóján is szó esett az elektromos jövőről, bár az angolok ezt azzal a vággyal is megfejelték, hogy a zéró kibocsátás mellé zéró autóbaleset járjon, köszönhetően a biztonsági rendszereknek. A nagy tervek melle azonban egy konkrétum is elhangzott: ugyan egyelőre prototípust vagy vázlatot sem mutattak belőle, de bejelentették, hogy az új Jaguar XJ teljesen elektromos lesz. Azaz a Porsche Taycan következő ellenfele Angliából érkezik majd, persze hacsak a Brexit közbe nem szól.
Ez eddig olyan, mintha a Defender az eredeti munkagép helyett most már városi puhányok páváskodását szolgáló látszatterepjáró lenne, és mivel a közúti viselkedése a specifikációs lap alapján holtbiztos, hogy sokkal jobb, mint eddig, ezért valószínűleg többen választják majd ilyen célra, mint a nehezen kezelhető, kényelmetlen klasszikust. De a Land Rover azt állítja, mindent megtettek, hogy terepjáró-kalandozó-felfedező a képességek ne romoljanak, sőt. A középső diffizár és a fékekkel dolgozó elektronikus tapadásvezérlés mellé okos önzáró diffi kérhető hátra is, a kocsi aljára védőlemezek, a fényezéshez pedig gyári matt átlátszó védőfóliázás rendelhető. A felszereltségi listán pedig nem csak a szokásos nagy navi – bőr – nagy zene tételeket találjuk, hanem olyan nyalánkságokat, mint a bármire használható fedélzeti légkompresszor, a víztartály slaggal és zuhannyal, a létrával kiegészített, álló helyzetben akár 300 kilogrammal terhelhető tetőcsomagtartó, a kopásálló, megerősített üléshuzat és seprűvel takarítható sárgumi a szőnyegekre. Sőt, lemezelt oldalfalú áruszállító változatok is készülnek mindkét tengelytávon.
A kocsi tele van izgalmas formatervi megoldásokkal, mint a függőleges hátfalba süllyesztett hátsó lámpák, vagy a műszerfal mögött, félig láthatóan végigfutó, festett magnézium merevítő elem. Talán a legnagyobb izgalmat azonban az alap kerék váltotta ki, ez ugyanis egy 18 colos, fehérre festett lemezfelni. A magasabb szinteken 20”-as, vagy akár 22”-es könnyűfém kerekek járnak, ám aki szeretné, bármelyiket ingyen kicserélheti erre a csodásan hipszter kerékre, és ha a hangadó internethuszárok véleménye bármit is jelent, ezt sokan megteszik majd.
Magyarországra elvileg tavasszal érkezik a modell, de Európában sokhelyütt már rendelhető, bár egyelőre csak a 110. Ennek az alapváltozata 55600 euró Németországban, ebben már benne van a légrugó, egy 10”-es érintőképernyő és számos egyéb fontos felszereltség, ám még gazdagon lehet extrázni. Az X csúcsmodell 98500 euró, ami alig hétezerrel kevesebb, mint a luxus Range Rover belépője. A Defender tehát új fejezetet nyit, de amellett, hogy most már az országúton és a városban is jól boldogul, úgy tűnik a terepet ugyanolyan jól bírja. Legalábbis erre utal, hogy az évtizedek óta Defendereket használó Vöröskereszt folytatja együttműködését a Land Roverrel.
További cikkek a Frankfurti Autószalonról:
- Ennél biztonságosabb Volvót nem kapsz
- Hogy tud ellenállni egy Kalasnyikovnak az XC90? Úgy, hogy beleépítenek még egy XC90-esnyi páncélt.
- Ez a kínai SUV népszerű szegmensbe érkezik
- A WEY VV7 egy kupsé SUV, ami mostanában az egyik legnépszerűbb piac. Hibrid is, ami tovább javítja az esélyeit.