Lassították a fogyasztási korlátozások szigorítását Amerikában
A Trump adminisztráció eddig sem csinált titkot belőle, hogy lazítana az autókra vonatkozó környezetvédelmi szabályok tervezett szigorításán. Ám ez eddig a legegyértelműbb lépésük ebbe az irányba.
A Barack Obama idején megfogalmazott tervekben az szerepelt, hogy 2025-ig évente 5%-ot kellene csökkenteniük a gyártóknak az eladott autóik átlagos fogyasztásán. Ez a gyakorlatban annyit jelentett volna, hogy az autók átlagfogyasztását 5 liter/100 km-re kellett volna leszorítani 2026-ig. Ehhez képest az új szabályozás 5,9 liter körüli átlagot jelent hat év múlva.
Az EPA hivatalos álláspontja az, hogy ezzel olcsóbb és biztonságosabb autók létrehozását teszik lehetővé. A becslések szerint a vételáron egy átlag amerikai autóvásárló így nagyjából 1000 dollárt spórol majd, az autó fenntartásán a teljes élettartama alatt pedig 1400 dollárt. Emellett úgy számolnak, hogy az autógyártók így többet költhetnek biztonsági fejlesztésekre, ami 46 ezerrel kevesebb kórházi kezelést jelenthet, és 2,7 millió autóval többet értékesíthetnek.
Bár egy ilyen lépés valós hatásait nehéz megítélni, az korábban is látszott, hogy a piac nem mindig az elvárásoknak megfelelően viselkedik. Amerikában például 12 évre nőtt az autók átlagéletkora, mivel az egyre drágább autókat egyre kevesebben veszik meg újonnan. Előtérbe került a használtautó-vásárlás, és az EPA a szabályok enyhítésétől ennek a jelenségnek a visszaszorulását várja.
A Trump kormányzat által irányított EPA eredetileg egyébként azt tervezte, hogy 2026-ig teljesen be is fagyasztaná az átlagfogyasztás-korlátozás mértékét a jelenleg elvárt 6,7 liter/100 km-es szinten, ám ez a terv heves ellenállást váltott ki a környezetvédők részéről, így született a mostani, kompromisszumos megoldás.