Megjöttek a lízingelt nagymacskák a honvédséghez
A Magyar Honvédség (MH) eddig igencsak mostohán kezelte a harckocsikat. Utoljára 1996-ban vásárolt száz darab használt T-72-est Fehéroroszországtól. Akkoriban az MH-nak – a T-55-ösökkel együtt – még 1016 harckocsija volt, egy évvel később azonban már csak 835, 2004-re pedig már alig több mint 200, amelyek mindegyike T-72-es és azok különböző alváltozatai voltak.
Ebből a körülbelül kétszáz T-72-esből előbb a Gyurcsány-kormány – amerikai közreműködéssel – adott át 77 darabot az újjá alakult iraki hadseregnek 2005-ben – érdekes mellékszál, hogy e harckocsik közül többhöz később állítólag az ISIS-nek is sikerült hozzá jutnia. Azonban a maradék száz harckocsinak sem jutott jobb sors, a második Orbán-kormány 2014 elején 80 darabot adott el ócskavas árban a cseh Excalibur Armynak. Ezek a harckocsik nagy valószínűség szerint a donyecki medencébe kerültek, ahol az ukránok oldalán kapcsolódtak be a harcokba. Így 2015-re a honvédségnek mindössze alig egy tucat T-72-ese maradt.
A majdnem ötven éve bemutatott T-72-esekkel nem csak az volt a gond, hogy kevés volt belőlük, hanem az is, hogy mára végtelenül elavulttá váltak. A legtöbb olyan országban, így a közvetlen környezetünkben is, ahol rendszeresítették a típust, többször is modernizálták, felújították az orosz tankokat. Nálunk ez nem történt meg, így a 2017-ben bejelentett Zrínyi 2026 haderőreformot gyakorlatilag harckocsik nélkül várta az MH. Ezért a magyar kormány 2018 végén rendelt a német Krauss-Maffei Wegmann (KMW) cégtől 12 darab régebbi Leopard A4-est és 44 darab legújabb fejlesztésű Leopard A7+ harckocsit. Ezen túl rendeltek még 24 darab PZH 2000 önjáró löveget, valamint Leopard alvázas műszaki mentőt (ha minden igaz 4 darabot) és szintén négy darab Leguan hídvetőt.
Nemrég megérkeztek Magyarországra a fentebb említett harcjárművek első darabjai. Konkrétan korábban a Bundeswehr (BW), azaz a német hadsereg által használt, de felújított Leopard A4-esek, amelyeket az MH nem vásárolt meg, hanem lízingel, ugyanis ezeket a gépeket nem harcászati cselekményekre, hanem kizárólag kiképzésre használja és használhatja majd a honvédség. A korábban a BW által használt, azonban mára feleslegessé vált harckocsikat a gyártó KMW teljesen darabokra szedte, majd a magyar specifikáció és kívánságlista alapján szerelték össze újra, majd szállították hazánkba a napokban.
A Leopard 2 A4 változatú harckocsi a legelterjedtebb változata a Leopard harckocsi családnak, nagyjából 1100 darabot gyártottak belőle. A harcjármű személyzete négy főből (parancsnok, harcjármű vezető, töltőkezelő és irányzó) áll. Az A4-es főfegyverzete, vagyis a löveg a Rheinmetall 120 milliméteres L44-es ágyúja, amelynek hatásos lőtávolsága 2000 méter. De a löveg akár tíz kilométerre is el tud lőni 2 méteres pontossággal. A harckocsiba maximum 42 darab lövedéket lehet málházni. Az ágyú mellé egy 7,62-es űrméretű géppuska van párhuzamosítva, a torony búvónyílása mellé pedig egy másik szintén 7,62-es kaliberű géppuska van felszerelve. A harckocsi tűzvezetőrendszere az egyik legmodernebb a világon, amely lehetővé teszi, hogy több célpontot is kövessen a Leopard egyszere és az ágyúcső durva terepen haladva is célra tartson és így akár mozgó célpontokat is leküzdhessen.
A harcjármű meghajtásáról egy 47 000 köbcentis, 12 hengeres, 1500 lóerős MTU dízel motor gondoskodik, amely egyébként mindenevő, azaz nemcsak gázolajjal, de benzinnel és akár pakurával is működtethető. Az A4-es Leo maximális sebessége 72 km/h, hatótávolsága 550 kilométer.
A magyar személyzet kiképzése a 12 darab A4-essel csak jövőre kezdődik meg, egyelőre nem kell sietnie az MH-nak a katonák oktatásával. Ugyanis a teljes harcértékű, már nem csak lízingelt, hanem megvásárolt 44 darab Leopard A7+ első példányai az új lövegcső kifejlesztésének késése miatt csak 2025 végén érkezhetnek meg. Így még öt évet várnunk kell arra, hogy újra legyen néhány tucat teljes harcértékű harckocsija a Magyar Honvédségnek.