Megjöttek a lízingelt nagymacskák a honvédséghez
A Magyar Honvédség (MH) eddig igencsak mostohán kezelte a harckocsikat. Utoljára 1996-ban vásárolt száz darab használt T-72-est Fehéroroszországtól. Akkoriban az MH-nak – a T-55-ösökkel együtt – még 1016 harckocsija volt, egy évvel később azonban már csak 835, 2004-re pedig már alig több mint 200, amelyek mindegyike T-72-es és azok különböző alváltozatai voltak.

Ebből a körülbelül kétszáz T-72-esből előbb a Gyurcsány-kormány – amerikai közreműködéssel – adott át 77 darabot az újjá alakult iraki hadseregnek 2005-ben – érdekes mellékszál, hogy e harckocsik közül többhöz később állítólag az ISIS-nek is sikerült hozzá jutnia. Azonban a maradék száz harckocsinak sem jutott jobb sors, a második Orbán-kormány 2014 elején 80 darabot adott el ócskavas árban a cseh Excalibur Armynak. Ezek a harckocsik nagy valószínűség szerint a donyecki medencébe kerültek, ahol az ukránok oldalán kapcsolódtak be a harcokba. Így 2015-re a honvédségnek mindössze alig egy tucat T-72-ese maradt.

A majdnem ötven éve bemutatott T-72-esekkel nem csak az volt a gond, hogy kevés volt belőlük, hanem az is, hogy mára végtelenül elavulttá váltak. A legtöbb olyan országban, így a közvetlen környezetünkben is, ahol rendszeresítették a típust, többször is modernizálták, felújították az orosz tankokat. Nálunk ez nem történt meg, így a 2017-ben bejelentett Zrínyi 2026 haderőreformot gyakorlatilag harckocsik nélkül várta az MH. Ezért a magyar kormány 2018 végén rendelt a német Krauss-Maffei Wegmann (KMW) cégtől 12 darab régebbi Leopard A4-est és 44 darab legújabb fejlesztésű Leopard A7+ harckocsit. Ezen túl rendeltek még 24 darab PZH 2000 önjáró löveget, valamint Leopard alvázas műszaki mentőt (ha minden igaz 4 darabot) és szintén négy darab Leguan hídvetőt.

Nemrég megérkeztek Magyarországra a fentebb említett harcjárművek első darabjai. Konkrétan korábban a Bundeswehr (BW), azaz a német hadsereg által használt, de felújított Leopard A4-esek, amelyeket az MH nem vásárolt meg, hanem lízingel, ugyanis ezeket a gépeket nem harcászati cselekményekre, hanem kizárólag kiképzésre használja és használhatja majd a honvédség. A korábban a BW által használt, azonban mára feleslegessé vált harckocsikat a gyártó KMW teljesen darabokra szedte, majd a magyar specifikáció és kívánságlista alapján szerelték össze újra, majd szállították hazánkba a napokban.

A Leopard 2 A4 változatú harckocsi a legelterjedtebb változata a Leopard harckocsi családnak, nagyjából 1100 darabot gyártottak belőle. A harcjármű személyzete négy főből (parancsnok, harcjármű vezető, töltőkezelő és irányzó) áll. Az A4-es főfegyverzete, vagyis a löveg a Rheinmetall 120 milliméteres L44-es ágyúja, amelynek hatásos lőtávolsága 2000 méter. De a löveg akár tíz kilométerre is el tud lőni 2 méteres pontossággal. A harckocsiba maximum 42 darab lövedéket lehet málházni. Az ágyú mellé egy 7,62-es űrméretű géppuska van párhuzamosítva, a torony búvónyílása mellé pedig egy másik szintén 7,62-es kaliberű géppuska van felszerelve. A harckocsi tűzvezetőrendszere az egyik legmodernebb a világon, amely lehetővé teszi, hogy több célpontot is kövessen a Leopard egyszere és az ágyúcső durva terepen haladva is célra tartson és így akár mozgó célpontokat is leküzdhessen.
A harcjármű meghajtásáról egy 47 000 köbcentis, 12 hengeres, 1500 lóerős MTU dízel motor gondoskodik, amely egyébként mindenevő, azaz nemcsak gázolajjal, de benzinnel és akár pakurával is működtethető. Az A4-es Leo maximális sebessége 72 km/h, hatótávolsága 550 kilométer.

A magyar személyzet kiképzése a 12 darab A4-essel csak jövőre kezdődik meg, egyelőre nem kell sietnie az MH-nak a katonák oktatásával. Ugyanis a teljes harcértékű, már nem csak lízingelt, hanem megvásárolt 44 darab Leopard A7+ első példányai az új lövegcső kifejlesztésének késése miatt csak 2025 végén érkezhetnek meg. Így még öt évet várnunk kell arra, hogy újra legyen néhány tucat teljes harcértékű harckocsija a Magyar Honvédségnek.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Az autósok agyát is összehabarják Trump cikk-cakkos vámfenyegetései
Büntetővámok lesznek, csak nem tudni, kire vonatkoznak. E
- Közélet
Ha nem tolatva állsz be a parkolóhelyre, hamar kész a baj!
Az autózásban is el lehet spórolni dolgokat, de könnyen visszaüthet, ha rutinból parkolunk.
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Hírek
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Hírek
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.
- Hírek
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.
- Technika
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.
- Hírek
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.
- Hírek
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.
- Hírek
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.
- Hírek
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.
- Hírek
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
Jó vagy felesleges ötlet?
- Hírek
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.
