Hiánycikk lesz a mágnes a villanyautók miatt?
Bár a villanyautók hajtása elvileg állandó mágnesek nélkül is megoldható, a legtöbb gyártó jelenleg mégis ilyen megoldást – állandó mágneses szinkronmotort – használ az autók hajtására kedvező hatásfoka miatt. Ám ha az Adamas Intelligence elemzése helyesnek bizonyul, akkor más megoldást kell keresni a következő évtizedben.
Az előrejelzés szerint ugyanis 2030-ra jelentős hiány várható a neodímium- és egyéb ritkaföldfém-mágnesekből. Ezek iránt ugyanis mintegy ötszörösére nő majd az igény, amiről jelentős részben az autógyártás tehet majd: a mágnesek negyedét villanyautókhoz vásárolják majd. Az elemzők szerint kész ritkaföldfém-mágnesből mintegy évi 48 ezer tonna hiány várható, ami jelentős áremelkedéshez vezethet.
A megoldás a problémára egyebek közt az lehet, hogy az autógyártók olcsóbb modelljeikbe nem állandó mágneses, hanem indukciós elven működő motorokat építenek. Ezek ugyan valamivel kisebb hatásfokot ígérnek, viszont a gyártásuk teljesen független a mágnesek piacától.