Az Automotive News híre szerint a Fiat Chrysler még júliusban jelezte a beszállítóinak, hogy minden, a jelenlegi kisautó-padlólemezekhez kötődő fejlesztési és szerszámtervezési tevékenységet azonnal állítsanak le. Emellett az is szerepel a kérdéses levélben, hogy kulcsfontosságú lengyel üzemét a Fiat a Peugeot CMP platformjának használatára állítja át.
Mindez a Fiat helyzetét ismerők számára persze egyáltalán nem meglepő. A márkánál az elmúlt évtizedben rendre elmaradtak a fejlesztések, és az 500-asnál nagyobb modelleket mind a Fiat Punto harmadik generációjához kifejlesztett Small platform kiszélesített, illetve meghosszabbított változataira építették.
A Fiat az utóbbi években hozzálátott ennek a platformnak a korszerűsítéséhez, annak érdekében, hogy elektromos és hibrid hajtás fogadására is alkalmassá tegyék – úgy tudjuk, az új, elektromos 500-ast is erre építették – de a munkával még márciusban leálltak a koronavírus-járvány kapcsán, és úgy néz ki, a karantén végén sem indították újra a munkálatokat. Állítólag ezzel öt Alfa Romeo, Fiat és Jeep kisautó fejlesztését kellett leállítani, és úgy néz ki, ezek más meg sem születhetnek: a munkát nagyrészt újra kell kezdeni a Peugeot CMP padlólemezére való átállás kapcsán.
A Fiat helyzetét egyébként az teszi igazán komplikálttá, hogy rövidesen meg kell szabadulnia legsikeresebb termékeitől. A Fiat 500 és Panda típusokkal a miniautók szegmensében Európa legsikeresebbje az olasz cég, a két típusból több mint 350 ezer fogyott tavaly, viszont az új, szigorúbb szén-dioxid-korlátozásoknak már nem lehet megfelelni ezekkel az autókkal úgy, hogy közben nyereséges maradjon a gyártás, a hasznot vagy a bírság viszi el, vagy a hibrid hajtáslánc. Épp ezért a Fiat eladásainak zömét adó modellek napjai meg vannak számlálva. Az FCA vezetésének korábbi nyilatkozatai szerint a Fiat néhány éven belül új, nagyobb típusok gyártására tér át, de úgy néz ki, a Peugeot platformra való átállás miatt ez a lépés is késedelmet szenved.
A jelenlegi helyzet érdekessége egyébként, hogy bár folyamatban van a Peugeot csoport és a Fiat Chrysler fúziója egyetlen, Stellantis nevű autógyártóvá, az üzlet jövő tavaszra várható véglegesítéséig egymás vetélytársaiként kell hogy viselkedjenek. Ezért állítólag egy külön megállapodást kötöttek a CMP platform átvételére, amely hamarabb lépett érvénybe.