Szupermodern vitorlással szállítanák az autókat az Atlanti Óceánon
A szén-dioxid-kibocsátás csökkentése olyan megoldásokat támaszt fel, amelyeket rég a múlt részének tekintettünk. Így most egy svéd konzorcium olyan szállítóhajót tervez üzembe állítani, amelynek a hajtását a tenger felett fújó szélre bíznák.
Az Oceanbird persze nem a megszokott vitorlás: a 200 méter hosszú, és 25 méteres víz feletti magasságú hajótestre öt hatalmas, összecsukható szárnyprofil kerül, amelyek teljesen kieresztve 80 méterrel nyúlnak a fedélzet síkja fölé. Ezek gondoskodnának a szállítóhajót hajtó erő zöméről. A terveket készítő Wallenius Marine szerint ezzel a hajtással ugyan lassabb lesz a hajó, mint a manapság használatos nehézolaj-motoros megfelelői – 8 helyett 12 nappal lehet számolni egy észak-atlanti átkelés esetén – de a becslések szerint az üzemanyag-fogyasztása, és ezzel persze a szén-dioxid- és károsanyag-kibocsátása is nagyjából a tizedére csökken. Ez pedig még a lassabb haladás ellenére is jól hangzik, környezetvédelmi és gazdasági szempontból egyaránt.
Természetesen hagyományos motorok is lesznek a modern vitorlásba, mivel ezekre a kikötői manőverezéskor és szélcsendben továbbra is szükség lesz. A Wallenius szakemberei azt mondják, egy ilyen hajó valamivel drágább is lesz, mint a ma használt szállítók, így nem tudni, hogy összességében, csak üzleti szempontból mennyire éri majd meg az üzemeltetése, viszont a fenntartható jövő szempontjából a korszerű vitorlás legalább akkora ígéret, mint a villanyautó a közúti közlekedésben. Az Oceanbird-öt a tervek szerint 2024 végén bocsáthatják vízre, kereskedelmi szolgálatba pedig legkorábban 2025-ben léphet.