A Mercedes nemrég szervezte át üzemanyagcellás fejlesztéseket végző részlegét, hogy az a haszonjármű-fejlesztésre koncentráljon, és máris itt van az első eredmény. A GenH2 annak bemutatására készült, hogy milyen megoldásokkal lehetséges károsanyag-kibocsátás nélkül árút szállítani közúton.
A tanulmány egyes részletein, például a tetőn és az ajtókon jól látszik, hogy a GenH2 a Mercedes Actros fülke átalakításával jött létre, de a homlokfal nagy, töretlen felülete, és a vontató összefüggő burkolata kivételes aerodinamikai hatékonyságot sugall, még akkor is, ha a közel függőleges orr miatt a valóságban nem is lehet igazán kedvező a forma ilyen szempontból.
A lényeg persze nem is formai kialakítás, hanem a műszaki tartalom, amely a Mercedes szerint 1000 km-es hatótávot tesz lehetővé, a jelenleg használt dízelmotoros nyergesvontatókéhoz hasonló dinamika mellett. A rendszer egy 300 kW, azaz 408 lóerő leadására képes üzemanyagcella-csomagból, egy 70 kWh-s, legfeljebb 400 kW teljesítményt leadni képes akkumumulátor-csomagból, és egy két villanymotoros hajtásból áll. Ez utóbbi 308 lóerő folyamatos, és 449 lóerő maximális teljesítmény mozgósítására képes, azaz nagyságrendileg akkora a teljesítménye, mint egy átlagos dízelmotoros vontatóé. A GenH2 üzemanyagcelláit két folyékony hidrogénnel töltött tartályból táplálják, ezekben összesen 40 kilogramm hidrogén tárolható.
A tökéletesen tiszta üzemű, melléktermékként csak némi vízpárát termelő, de igen komplikált hajtás persze még elég messze van a szériagyártástól. A Mercedes annyit ígért, hogy 2023-ban elkezdődhet a széles körű tesztelés a flottaüzemeltetők bevonásával, de a gyártást csak az évtized második felében tartják elképzelhetőnek.