Történelmi pillanat: itt az ID.4, az első globális villany-VW
Európában már több elektromos modellt is bemutatott a Volkswagen, de az ID.4 az első, amelyet tényleg globális szerepre szánnak. Viszonylag olcsó ugyan csak Észak-Amerikában lesz, de másutt sem tartozik a megfizethetetlen kategóriába, és látszik, hogy igyekeztek vele az aktuális autó-divat közepébe találni.
Az ID.4 egyszerűen fogalmazva a Tiguan elektromos megfelelője. 4,58 méter hosszú, a tükröket nem számolva 1,85 méter széles, 1,61 métet magas és 2,77 méteres tengelytávú autó, 543 literes csomagtartóval. Ezekkel a méretekkel még Európában is bőven a jól használható kategóriához tartozik, és Észak-Amerikában sem tűnik majd bántóan kicsinek vásárlók számára.
Első körben egyetlen változat kerül gyártásba: a 204 lóerős, hátsókerék-hajtású kivitel 77 kWh nettó, és 82 kWh névleges kapacitású akkumulátorral. Már ez is egész tisztességesen megy az adatok szerint – 8,5 másodperc alatt gyorsul százra, a végsebessége pedig 160 km/h – ugyanakkor 520 km-es WLTP, és 402 km-es EPA hatótávot ígér, ami már Amerikában is értelmezhető, ha bőségesnek nem is mondható.
Később persze jönnek további változatok is: egy 150 és egy 170 lóerős kivitel 52 kWh-s akkumulátorral, illetve a 77 kWh-s akkumulátor 180 lóerős motorral. Ezen felül lesz kétmotoros, összkerék-hajtású modell is, 302 lóerővel. A nagyobbik akkumulátor esetében a gyártó 125 kW-os gyorstöltési lehetőségről beszél.
Bár globális modellről van szó, a világ különféle pontjain elég eltérően árazzák az ID.4-est. Észak-Amerikában valamivel 40 ezer dollár (12,5 millió forint) alatt indul a forgalmazás, így a Volkswagen villanyautója egy árban lesz a Tesla Model 3-as alapkivitelével, és ebből még lejön az államonként eltérő támogatás összege, azaz 33-35 ezer dolláros alapárról beszélnek. Ez nagyjából meg is egyezik azzal az összeggel, amit az átlag amerikai autóra költ, azaz a VW jó helyzetből indul a vevők megszerzéséért. A Teslával nyilván erős verseny várható: a Model 3 dinamikában biztosan többet nyújt, a VW viszont célszerűbbnek tűnik.
Európában egy kicsit más a kép: itt nyilván nem szeretnének háziversenyt az ID.3-assal, így Németországban 49 950 eurótól (18,2 millió forinttól) indul az ár, a jobban felszerelt Max változatért pedig 59 950 eurót (21,9 millió forintot) kérnek. Ez még a 9500 eurós német villanyautó-támogatás mellett sem kevés, bár valószínű, hogy később lesznek jelentősen olcsóbb változatok a kisebb akkumulátor-gyengébb motor párosításokkal.
A gyártást Zwickauban kezdik minden piac számára az ID.3 mellett, ami a szabványos MEB platform miatt viszonylag egyszerű. Néhány év múlva viszont, ahogy a kereslet indokolja, helyi gyártásra igyekeznek átállni: az Egyesült Államokban egy, Kínában két üzemben indul meg a termelés, sőt, az ID.4 előállítását később egy másik német telephelyen, Emdenben, a mostani Passat-gyárban is elkezdik majd.