Ola Kallenius, a Mercedes vezére már több, mint egy éve átvette az irányítást a cégnél, de azóta is mindig történt valami, így csak most jutott el odáig, hogy felvázolja saját elképzeléseit a cég jövőjét illetően, elsősorban a cég tulajdonosai, és lehetséges befektetői előtt.
A terv persze a következő durván öt évre szól, és úgy kellett előadni, hogy ne derüljön ki túl sok olyan részlet, amit még titokban tartanának, de ez talán túl jól is sikerült: több szó esett arról, ami lesz, mint amit út közben elveszít a cég, pedig a számok alapján abból is kell lennie bőven.
Mindenki arra várt, hogy Kallenius végre tisztázza, mit tenne a cég nyereségességének visszaállítása, illetve növelése érdekében. Az utóbbi évek nem mentek túl jól: hiába jutott vissza a márka a prémium-szegmens csúcsára, a profitból szép nagyot harapott a Mercedes saját, meglepően diszkréten kezelt dízeles balhéja. Már eddig is több milliárd euróra rúgnak a költségek, és a Daimler nem egy VW csoport, amit a méretéből adódóan lehetetlen elsüllyeszteni.
Valamin spórolni kell, ez eddig sem volt titok eddig sem, de a cégvezetés megint csak általánosságokat mondott, olyanokat, hogy 2019-hez képest az állandó költségeket 20%-kal csökkentenék, és hasonló arányban vágnák vissza a fejlesztésre költött pénzeket is. Az azonban, hogy konkrétan mi lehet az, amit nem fejlesztenek ki, megint nem hangzott el, ahogy az sem, hogy hogyan lehet megspórolni a fix költségek ötödét. Ehhez leépítésekre, akár gyárbezárásokra, egyes, kevésbé sikeres típusok megszüntetésére lenne szükség, de erről most nem beszéltek.
Annál több szó esett arról, amire költenek. Lesz több új villanyautó-platform is, és ezekre mindenféle EQ-val kezdődő nevű modell épül majd: lesz kompakt EQA, közepes EQE szedán és SUV, és nagy EQS szedán és SUV is. Teljes márkát építenek a Mercedesen belül elektromos autókból. Ám nem ez az egyetlen fejlesztési irány. Négy almárkáról beszélt Kallenius: az AMG és a Maybach mellett, amelyeknek a szerepe már jól ismert, illetve a villanyautókat összefogó EQ márka mellett negyedikként a G-t említették. Azaz valószínű, hogy a jövőben nem csak egyféle G osztály lesz, de akár két- vagy háromféle terepmodellt is kínálhatnak.
A részletek egyelőre itt is a homályba vesznek, egyedül az EQ sorozat prototípusairól mutattak néhány képet. Az EQS SUV, illetve az EQE és EQS szedán látható a képeken, egyelőre agyig álcafóliázva, de az autók arányai így is láthatók. Az EQS SUV jellegét tekintve például inkább afféle hétüléses crossovernek hat – mint mondjuk régebben az R osztály – mint hobbiterepjárónak, de a két szedán is szakít a háromdobozos formatervvel, inkább látszanak nagy négyajtós kupéknak, amilyen a CLS a hagyományos kínálatban.
Van egy olyan érzésünk a sok villanyautó-emlegetéssel és mutogatással kapcsolatban, hogy a Mercedes is bízik abban, hogy a jövő technológiáinak bemutatása hasonlóan hat majd a befektetőkre, mint a Tesla esetében: növeli a bizalmukat, akár a racionálisnál is nagyobb mértékben. Erre pedig szükség is lenne, mert befektetői szemszögből a Daimler egyelőre jóval kockázatosabb lehet, mint azt a cég mutatni szeretné.