Új korszakot nyit a McLarennél a hibrid Artura

2021.02.17. 17:33

A McLarennél a hülye nevű MP4-12C bemutatása óta minden sportkocsi annak a technikáját hordozta – egészen mostanáig. Az Artura nevű hibrid sportkocsi külsőre ugyan csak egy újabb szokásos McLarennek tűnik, de belül valami egész más van.

Annyit már korábban elárultak, hogy egy hibrid modell készül, méghozzá nem olyan millió fontos árú, kis sorozatú ritkaság, mint az egykori P1-es, hanem egy szélesebb körben eladható autó. Az viszont csak most derült ki, hogy az Artura szinte semmit nem örököl az eddigi, közös McLaren alapokból.

Már a karbonszálas váz is új: itt alkalmazzák először a korábban bemutatott, már saját gyártású karbon utascellát, amely köré az autó összes eleme épül. Emellett a motornak sincs köze az eddig használt V8-ashoz. A három literes V6-os egészen szokatlan módon 120 fokos hengerszögű: ezt a megoldást, bár elvileg ez adja a legsimább járást a legegyszerűbb főtengely-kialakítás mellett, korábban leginkább versenymotorokban alkalmazták, mivel célszerűtlenül széles blokkot eredményez. Ám úgy néz ki a McLarennél ez a középmotorként való beépítés mellett nem jelent gondot, ugyanakkor így több hely jut a hengersorok közé épített turbófeltöltőknek, és a blokk tömegközéppontja is alacsonyabbra eshet.

Az új hathengeres önmagában sem gyenge, 585 lóerejével erősebb, mint a 3,8 literes V8-as leggyengébb változatai. Ráadásul nincs is egyedül, a váltóházba építve egy 95 lóerős villanymotor segíti, így az összteljesítmény 680 lóerő. Ráadásul mindent elkövettek, hogy az Artura ne legyen túlsúlyos – a nyolcfokozatú, dupla kuplungos váltóból például kihagyták a hátramenetet, és a tolatást a villanymotorral valósítják meg - így menetkészen csak 27 kg-mal nehezebb a tisztán benzines 720S-nél: 1496 kilogrammot nyom.

Ehhez persze nagyban hozzájárul, hogy csupán 7,4 kWh-nyi akkumulátort építenek be, ami a gyáriak szerint úgy 30 km-re elég, ha az autót tisztán elektromos üzemben használják. Ez így is elegendő arra, ha valaki csendesen szeretné használni az autóját mondjuk London zsúfolt belső negyedének valamelyikében, ha pedig kifogyna az elektromos energia, nagyjából két és fél óra alatt újra is tölthető.

Ha a benzinmotort is használja valaki, akkor mutatja meg igazi képességeit az Artura: kerek 3 másodperc alatt gyorsulhat százra, 8,3 másodperc alatt 200-ra, a végsebessége pedig 330 km/h. A teljesítmény alapján több is lehetne, de ennyit enged az elektronika.

Az Artura a McLaren drágább modelljei közé tartozik majd: a 720S-sel együtt alkotják majd a McLaren Supercar kategóriáját. Az ára Németországban 226 ezer euró, úgy 81 millió forint lesz, ami itthon, forgalmi adóval már a százmillió feletti kategóriába sorolja a típust. Ám a McLaren azt ígéri, hogy az Artura hibrid hajtásrendszerét később más modellekben is alkalmazza majd, így várhatóan az olcsóbb McLaren modellekben is felbukkan majd az új V6-os.

Ugyanakkor egyelőre a V8-as sem megy sehová: az erősebb, négyliteres változatot állítólag az Arturáéhoz hasonló hibrid hajtással tovább kínálják majd, várhatóan a márka legerősebb és legdrágább típusaiban.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.