Olaszország megvétózná, hogy kínai kézbe kerüljön az Iveco
A Fiat csoport egykori teherautós és munkagépes üzletága egy ideje már különálló cégként működik, CNH Industrial néven. Ehhez a cégcsoporthoz tartozik az Iveco teherautó- és autóbusz-gyártó, de úgy néz ki, hogy ettől a részlegétől épp szabadulni igyekszik a tulajdonosi kör.
A tárgyalások a kínai, állami tulajdonú First Auto Works-szel már az év eleje óta folynak, és bár eddig konkrét eredményről nem esett szó, úgy tudjuk, a FAW, amely Jiefang néven maga is gyárt teherautókat, a teljes Iveco mellett a motorokat fejlesztő FPT részleg egy kisebb részét is szívesen megvenné.
A CNH Industrial állítólag azért igyekszik szabadulni a közúti járműves részlegétől, mert ez viszonylag kevés hasznot hoz, és a cégvezetés szerint ezzel a jól teljesítő munkagép-részleg eredményeit rontja.
Érdekes módon az olasz ipari miniszter, Giancarlo Giorgetti csak most jelezte, hogy a kormányzat kész élni azzal – a vétójogot biztosító aranyrészvény után arany felhatalmazásnak is nevezett – törvényi lehetőséggel, amely a nemzet szempontjából kulcsfontosságúnak ítélt iparágakban vétójogot biztosít az államnak. Ez – bár nem mondták ki – egyértelmű utalás arra, hogy Olaszország nem látná szívesen, ha a hadiipari beszállítóként sem jelentéktelen Iveco kínai tulajdonba kerülne.
Az Iveco 1975-ben jött létre, a Fiat teherautós részlege mellet az OM, a Lancia, valamint a francia Unic és a német Magirus-Deutz cégek összevonásával. Így nem túlzás azt állítani, hogy a teljes olasz teherautó-gyártást képviseli – nem csoda, ha az eladás ötletére feszülten reagál a kormányzat.
A CNH Industrial állítólag B tervként azt a lehetőséget is fontolgatja, hogy külön cégbe szervezi, és tőzsdére viszi az Ivecót.