Elektromos hajtással is bemutatták Amerika kedvencét
Amerikában már jó ideje többen vesznek terepjárót, szabadidő-autót és pick-upot, mint személyautót, és az abszolút kedvenc már vagy negyven éve a Ford platós F sorozata. Ezért is fontos típus az elektromos F-150 Lightning: ezzel új fokozatba kapcsolhat Észak-Amerikában a villanyautókra való átállás.
A jelenlegi F-150-esre alapuló modellel látszólag minden feltétel adott is ehhez: nem csak a teljesítménye és a hatótávja tűnik kielégítőnek, de az ára is nagyszerűnek tűnik, legalábbis első ránézésre. Az alapkivitel 39 974 dollárba kerül, azaz valamivel még olcsóbb is lesz, mint az a közel 41 ezer dollár, amit az átlagos amerikai autóvásárlásra költ. Ez azonban csak egy vevőcsalogató trükk: a plató nélküli, csupasz alvázas alapváltozat ára lesz ennyi, amelyet csak 2024 előtt biztosan nem kezdenek gyártani. A valódi alapárnak az XLT változat 52 974 dolláros indulóára tekinthető, bár még ez is bőven a megfizethető kategóriába esik a legtöbb amerikai pickup-vásárló számára.
Ennyiért ugyan még mindig a kisebbik hajtáslánc jár, de a gyári adatok alapján már ez sem valami használhatatlan kacat lesz: 432 lóerőt, és 370 km körüli hatótávot ígér. Ezen kívül egyelőre még egy hajtásváltozatról tudunk: a nagyobb akkumulátorral 570 lóerő csúcsteljesítmény, és 483 km hatótáv adódik. Érdekes, hogy a Ford az akkumulátorok kapacitását egyelőre nem közölte, a töltési időiket viszont igen. A kisebb, Standard Range akku a gyári lassú töltők valamelyikével 10-14 óra alatt tölthető fel teljesen, 150 kW-os egyenáramú gyorstöltővel pedig 44 perc alatt húzható fel 15-ről 80%-ra. Az Extended Range akkunál a lassú töltés 8-19 órába telik, a gyorstöltés pedig 41 percet vesz igénybe.
Maga a jármű persze ránézésre is eléggé hasonlít a benzines és dízelmotoros F-150-esre – nem csak az alváz és a futómű, de a felépítmény nagy része is azonos – viszont a jellegzetes, az orr teljes szélességén végigfutó LED-sáv, és a hasonlóan összekötött hátsó lámpák így is könnyen megkülönböztethetővé teszik az elektromos hajtású változattól.
A Lightning orrában nem kellett a hely egy hagyományos motornak, így viszont a Ford itt is jó nagy csomagteret alakíthatott ki. Az ötlet persze nem új – a Teslákban is van ilyen első csomagtér – de a Fordé jóval nagyobb: 400 literes, és 400 fonttal, azaz 181 kg-mal terhelhető.
Más részletekben is tetten érhető a Tesla példájának követése: a Lightning műszerfalát is egy jó nagy, álló képernyő uralja – a Sync 4 A rendszer a Mustang Mach-E-ből már ismerős lehet – és itt is van 2-es szintű vezetéstámogató, azaz korlátozottan önvezető rendszer, Blue Cruise néven, bár ez egyelőre összesen 100 ezer kilométernyi autópályán működik az Egyesült Államokban és Kanadában.
A Ford a forgalmazás beindítását 2022 tavaszára ígéri, ám rendeléseket már most is felvesznek, így hamar kiderülhet, hogy a Lightning mekkora érdeklődést vált ki. A korábbi, Teslák körül kialakult tömeghisztéria alapján az sem kizárt, hogy a Ford a következő napokban-hetekben milliónyi rendelést kap majd az elektromos F-150-esre.