Újraálmodták a Škodát, amit vér hajtott
A Škoda Rapid ikon, a Fabia S2000 és az R5 is aratott fontos győzelmeket, de valódi csücskös sportmodellt nem nagyon forgalmaztak a csehek. Pedig a 110 Super Sport “Ferat”-ban volt potenciál, olyannyira, hogy tíz évvel a bemutatása után filmsztár is lett belőle. Kicsit Melkus RS1000, kicsit Porsche 914, kicsit Alpine A310, tehát hordozza a korszellem far/középmotoros könnyű sportkocsi-jegyeit, de nyilván nem prototípus a prototípus bolond extrák nélkül: ajtók helyett egyetlen héjként nyíló tető van, elöl hat felnyíló, hátul pedig tizenhat normál lámpatest kapott helyet.
A Typ 724-es kódú autó az államosított vállalatok együttműködésének részeként jött létre mint formatanulmány, illetve tesztjármű: a váz a kvasinyi AZNP üzemben készült, az üvegszálas műanyag karosszéria pedig a Vertex Hradec Královénál. A Škoda kisszériás gyártásban is reménykedett, de ebből főleg politikai okok miatt nem lett semmi, egyetlen példány készült, ezt az 1972-es Brüsszel Motor Show-n mutattak be.
Eredetileg a 110L Rallye-ból származó 1107 cm³-s, dupla Weber-karbis, alumínium négyhengerest használták, ami 73 lóerőt adott le 6250-es fordulaton, nyomatéka 81 Nm volt. Alig volt hosszabb négy méternél (4060 mm), a súlya pedig megállt 898 kg-nál, de az eredeti, 180 km/h-s végsebesség kevés volt a tesztekhez, így egy nagyobb, 1147 cm³-s 104 lóerős versenymotort építettek be, amivel már 212 km/h-t is el tudott érni.
A Super Sportot simán elfelejtettük volna - ez az obskúrus prototípusok sorsa -, ha nincs a tíz évvel későbbi, 1981-es film, az “Upír z Feratu”, vagyis “Vámpír négy keréken”, amelytől az autó a becenevét, a Feratot is kölcsönözte. A filmhez némileg átalakították az eredeti modellt, ami a kicsit kopottas fehér fényezés helyett egy baljós fekete színt, illetve az épp fejlesztés alatt álló 120-as hátsó lámpáit, normál első fényszórókat és egy terjedelmes hátsó szárnyat is kapott. A különlegessége abban állt, mármint a filmben, hogy a sofőr vére hajtotta - ezért vámpír ugye - , a fordulattal a film tulajdonképpen hozza a "The Car" és a "Rubber" szintű horrorfilmek szintjét.
Az autó filmes bemutatkozása idén ér a 40. évfordulójához, ezért is elevenítették fel a Škoda Icons Get a Makeover széria keretében, aminek egyébként az 1203-tanulmányt is köszönhetjük. Az új Ferat tervezője Baptiste de Brugiere, aki a Škoda dizájn-csapatának tagjaként tervezte újra és igazította a jelenlegi arculathoz a szögletes formát. A tanulmány épp jókor jön, mivel a prágai Comic Con fő támogatója éppen a Škoda, biztos jól mutatna az októberi rendezvényen a vámpíros témájú autóból egy életnagyságú modell.