A repülő autó létezik, miért nem veszel?

PAL V - München 2021

2021.09.13. 16:47

A repülő autó iránti vágy főleg dugóban buzog fel szinte mindenkiben, kivéve azokat, akik eleve félnek a repüléstől, de persze van, aki jobban gyűlöli a dugót, mint amennyire fél. Egyszóval: sokan vannak ezzel így, és a feltalálók oldaláról is nagy a buzgalom a probléma megoldására. Rengetegszer beszámoltunk már a különböző szalonokon bemutatott repülő autókról, amelyek általában:

a: nem is repülnek,
b: nem autók (mint az ebben az összeállításban található paplanernyős quadszerűség)
c: valójában csak tervek, makettek, és nem is léteznek,

vagy a három együtt. A holland gyártású PAL-V (itt a V egy betű, és nem római ötös) egyértelműen a B kategóriába sorolható, sok-sok éve fejlesztik, több autókiállításon is feltűnt, sőt, három éve a Genfi Autószalonon tartották meg a hivatalos premiert, amikortól rendelhető is volt.

Most Münchenben egy félreeső csarnokban, hivatalosan a veterános kiállítás épületében ácsorgott a PAL-V Liberty, egy akkora standon, amelyen kinyitott rotorral már el sem fért volna. Ebben az állapotában, ahogy a képeken látszik, autó. Illetve közelebb áll egy autóhoz, de valójában egy műanyag tojás, aminek hátul két kereke van és a tetején egy összecsukott rotort hord. Az emberek egymás mellett ülnek benne, a vezető egy kormánykerékkel kormányoz, de a prototípussal ellentétben a jármű nem dől be a kanyarokban. A kormány mögött váltófülek vannak, a haladáshoz pedig a két 100 lóerős Rotax-motor közül csak az egyiket használja a PAL-V. Ebben a formában 160 km/h a végsebessége, és meglepően jól gyorsul, a nulla-száz megvan 9 másodperc alatt. 

A fülke műszerezettsége kisebb mértékben a közúti járművekére hasonlít a vezető előtti részben, nagyobbrészt a repüléshez kapcsolódó műszereket tartalmaz a jobb oldalon. És persze kapcsolókat, amiket nem poénból láttak el véletlen kapcsolás elleni védelemmel, mint egy Miniben. A repüléshez ki kell húzni a gép függőleges vezérsíkjait, felnyitni a rotor tornyát, sőt, maguk a rotorlapátok is félbehajtva utaznak. A tolólégcsavar két lapátja (tolla) előrecsukva utazik közúton, egy burkolat alatt, ezeket is ki kell hajtogatni. Repülő üzemmódban a futómű is megemelkedik.

Ezen a videón látszik, hogyan néz ki az átalakulás: nem bonyolult a folyamat, de nem is olyan, mint a Phantomas-filmekben, hogy az ember megnyom egy gombot és már repül is. A videó elején még az együléses prototípusa látható, az még bedőlt a kanyarokban, mint egy motorkerékpár:

Repülőgépként a PAL-V egy autogiró, vagy girokopter. A köznyelvben repülőgépnek hívott járműveket, amelyeknek rendes, fix szárnyuk van, merevszárnyúként emlegetik a repülős szakmában, a girokopter viszont forgószárnyas, akárcsak rokona, a helikopter. A különbség azonban nem kicsi a kettő között, ugyanis a helikopter folyamatosan forgatja a rotort a saját motorjával, a girokopternél viszont a haladás következtében a menetszél forgatja. A repüléshez szükséges felhajtóerőt a rotor termeli, de a girokopter – és így a PAL-V is – képtelen arra, hogy egy helyben lebegjen, vagy függőlegesen felszálljon, oldalazzon vagy tolasson, míg a helikopter ilyen mozgásokra is képes.

De hogy a csodában száll fel a PAL-V? Itt van egy kis csalás, hiszen amikor áll, a rotor sem forog. Ilyenkor fel kell pörgetni, erre van valamilyen egyszerű hajtás (pl. flexibilis, mint a fogászati fúróknál), amit aztán leoldanak, a légcsavar pedig elkezd tolni, és viszonylag rövid nekifutással felszáll a girokopter. A PAL-V esetében 180 méter ez a távolság, ami viszonylag ritkán áll rendelkezésre a dugóban ácsorgó járművek számára. A függőeleges felszálláshoz tehát inkább helikopterre lenne szükség, ám az könnyen felszeleteli farokrotorjával az arra sétáló gyalogosokat, vagyis kevésbé praktikus városi környezetben. A leszállás sokkal egyszerűbb az autogiróval, elég hozzá harminc méter, de némi rutinnal ez rövidebb is lehet: csak le kell állítani a tolólégcsavart, és a gép – ha nem is tökéletesen függőlegesen, de elég meredek szögben – leereszkedik, mint a juharfa pörögve aláhulló termése. Ezt autorotációnak hívják és a helikopterek is képesek rá, ha netán leáll a hajtómű.

Kapcsolódó
Autorotáció Angélával

Autorotáció Angélával

Furcsa szerkezetet próbáltam. Bokszermotoros és hátul kavar.

A PAL-V kormánykereke kevésbé használható a levegőben, ezért ilyen felhasználáshoz a pilótának be kell nyúlnia a két lába közé, és felhajtani az erre a célra oda rejtett botkormányt. Repüléskor mindkét Rotax-motor működik, tehát összesen 200 lóerős a levegőben. A csúcssebességet 180 km/órában adják meg, az utazót 160 km/órában, a gazdaságos utazósebességet pedig 140 km/órában. Legfeljebb 3500 méter magasra emelkedhet a légi jármű, 400-500 km az ígért hatótávolság, úgy, hogy baj esetére maradjon még fél órányi üzemanyag. A levegőben a PAL-V óránként 26 litert eszik, vagyis ha 140-es tempóval kalkulálunk, ez 18,6 l/100 km fogyasztás. A földi közlekedéshez pedig 7,9 l/100 km-t adnak meg, ami nem rossz, tekintve hogy egészen dinamikus a gép, ha nem is annyira, mint egy motorkerékpár. Még egy apróság: nem repülőbenzinnel megy, bármelyik kúton megkapható benzinnel eljár.

A holland cég csak otthon eladott már 60 példányt a PAL-V Liberty-ből, ami meghökkentő szám. A standon tartózkodó gyári ember nem volt hajlandó nyilatkozni arról, hogy világszerte hány ment el belőle, de elismerte, hogy adtak el külföldre is, vagyis legalább 61 egy rója a földi és égi utakat. Bár kézenfekvő lenne azt hinni, hogy csupa kőgazdag magánember a vásárlójuk – persze van ilyen is – de sokszor mentőszolgálatok, rendvédelmi szervek is veszik.

A PAL V az életben elég meggyőző kivitelű (ez persze nem jelent semmit), mind a közúti, mind a légi közlekedésre megvannak a megfelelő engedélyei. Mindezt cakk-pakk megveheti az ember 300 ezer euróból, ami úgy 105 millió forintnak felel meg. Mármint azoknak van meg ennyiből, akik rendelkeznek magánpilóta-engedéllyel (PPL). Ha nem, ezt meg kell szerezni, egy ilyen 1,7 millió forint merevszárnyú gépre, autogiróra talán még drágább. Egyébként a holland cég maga is szervez képzéseket, náluk hat hét alatt van meg a PPL-vizsga.

Akkor most létezik a repülő autó vagy sem? Nehéz ügy. Azt soha, senki se várja, hogy egy X5-ösnek szárnya nő és elszáll: a repülők könnyűszerkezetes építésmódjától a mai autók egyre messzebb keverednek, pláne, ha elektromos vagy plug-in hibrid hajtásúak. A PAL-V iegyébként is csak annak köszönheti a közúti alkalmasságát, hogy kis szériában készül, ha ez nem így lenne, semmilyen ütközési, gyalogosvédelmi és még az ég tudja milyen szabványnak nem felelne meg, vagyis ez a technika nem fog robbanásszerűen elterjedni – akkor sem, ha az ára hirtelen a töredékére csökkenne.

Egy biztos, az autogiró sok repülő ember szerint az egyik legbarátságosabb repülő szerkezet, nem is olyan zajos, mint azok a drónszerű képződmények, amivel repülő autóként egy-egy feltaláló előáll. Hogy van-e erre szüksége az emberiségnek, az is véleményes: nyilván praktikus a városok között repkedni, és a reptérről magával a PAL-V-vel elmenni a belvárosba tárgyalni, de ennyiből már futhatja taxira is, és az mehet a buszsávon is. Igaz, a repülő tárolása nem olcsó játék, ez akár megúszható lenne egy ilyen járgánnyal.

De akinek van hirtelen felesleges 105 millája (plusz áfa, lajstromozás, regadó, stb.), semmiképp sem beszélném le egy PAL-V megvásárlásáról, sőt, inkább támogatom az ötletet. Ha megjött, szóljon, én is szívesen kipróbálnám. Akár már a műszaki vizsgára is elkísérném, hogy lássam a vizsgabiztos arcát, amikor ráfordul a vizsgasorra.

A Müncheni Autószalonról írt valamennyi anyagunkat ide kattintva éred el, ez itt pedig egy videó arról, mit láttunk a helyszínen:

Az oldalról ajánljuk

A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
  • Szerelem

A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története

A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.

3 órája
Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben
  • Hírek

Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben

Az autó tulaja most fél millió dollárra pereli a károkozót.

április 2., 12:22
Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!
  • Hírek

Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!

Hamarosan műanyag terelőelemeket telepítenek a sávok mellé.

április 2., 08:24
Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó
  • Hírek

Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó

A vádak szerint az összeesküvő felek "összehangolt magatartást tanúsítottak az elhasználódott járművek újrahasznosításával kapcsolatban."

április 2., 11:01
Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra
  • Hírek

Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra

Márkák, modellek, darabszámok, részesedések és százalékok.

április 2., 08:40
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
  • Hírek

A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból

A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.

április 2., 05:42
Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában
  • Hírek

Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában

Az elektromos pickup platója teljesen leszakadt, de az utascella épségben maradt.

április 2., 10:03
Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el
  • Hírek

Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el

Az esetről videó is készült.

április 2., 05:42
A magyar realitás teteje: a szívóbenzin
  • Tesztek

A magyar realitás teteje: a szívóbenzinTeszt: Hyundai i30 1.5 DPI

A válasz természetesen a használt autó, de az újak között egy átlagos családnak ennél többre nincs szüksége – pénze pláne.

április 1., 06:02
Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek Daciája
  • Tesztek

Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek DaciájaBemutató: Dacia Bigster hybrid 155

700 literes csomagtartó, 1,8-as motor, ütős formaterv és 10 millió forintos ár. Hol itt az átverés?

április 2., 05:40
Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!
  • Közélet

Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!

Tavaly a legrosszabb körforgalmat, idén pedig a legrosszabb útszakaszt keressük

április 1., 06:02
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
  • Hírek

Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”

A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.

április 1., 17:14
Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban
  • Hírek

Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban

Az XM-ből tavaly csak 1 974 példány fogyott az USA-ban.

április 2., 13:27
Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet
  • Hírek

Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet

Hétfőn nem csak Rómában, hanem Svédországban is megrongáltak két Tesla kereskedést.

április 1., 16:39
Nagyon pórul járhat a Stellantis
  • Hírek

Nagyon pórul járhat a Stellantis

Ez a cég lehet a legnagyobb vesztese az amerikai vámbombázásnak.

április 1., 14:38
Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig
  • Hírek

Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig

Érdemes megnézni mikor, hol lesz korlátozás.

április 1., 10:12
A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat
  • Hírek

A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat

Az autó vagy a Wing Tsun mester ügyesebb?

április 1., 12:43
Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban
  • Hírek

Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban

Bár az ötlet érdekesnek hangzik, több probléma is akad vele. Ennek ellenére sokan támogatják.

április 1., 13:41
Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk
  • Hírek

Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk

Ha sikeres lesz, jön a kaparófaként szolgáló váltókar.

április 1., 15:38
Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang
  • Hírek

Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang

Az egyik kezével a telefonját fogva videót vesz fel, a másikkal pedig úgy fogja a kormányt, hogy egy vezetéstechnikai oktató azonnal sírva fakadna.

április 1., 09:22
Így reagál a vámokra a Magna
  • Hírek

Így reagál a vámokra a Magna

április 2., 11:04
BMW 120d – 2024.
  • Tesztek

BMW 120d – 2024.

április 2., 12:55
Japán Nagydíj futamelőzetes
  • Hírek

Japán Nagydíj futamelőzetes

április 2., 14:01
Red Bull kerékcsere szimulátor
  • Hírek

Red Bull kerékcsere szimulátor

április 2., 14:22
Hyundai Insteroid
  • Hírek

Hyundai Insteroid

április 1., 16:11
Bemutató: Dacia Bigster – 2025.
  • Tesztek

Bemutató: Dacia Bigster – 2025.

április 1., 15:49
macskamentás ülés
  • Hírek

macskamentás ülés

április 1., 12:38