A villanyautóktól félti a japán munkahelyeket a Toyota elnöke
A Toyota elnökéről leginkább a sportkocsik nagy barátjaként, képzett tesztpilótaként és autóversenyzőként lehetett hallani az utóbbi évek során, de Akio Toyoda úrnak ennél unalmasabb feladatai is akadnak. Ő például a Japán Autógyártók Szövetségének (JAMA) elnöke is, és mint ilyen, egyfajta szóvivő, aki időnként az iparág képviseletében is fellép.
Ilyen minőségében beszélt nemrég a JAMA éves gyűlésén, és beszédében igyekezett egyértelművé tenni, hogy a nem gondolja jó ötletnek az elektromos autók gyors bevezetését. Japánban is felmerült ugyanis, hogy európai mintára 2050-re a teljes karbonsemlegességet célozzák meg, és az ehhez vezető úton itt is felbukkant 2030-as határidő, ahol betiltanák a belsőégésű motoros modellek forgalmazását.
Erre reagált Toyoda úr: azt mondta, a felmérések szerint Japánban mintegy 8 millió autó készülne 2030-ban belsőégésű motorral aminek úgy a felét szánnák exportra. A cégvezető szerint ha ezek az autók nem készülnek el, az az 5,5 millió autóipari dolgozó állását sodorja veszélybe.
„Japán export-orientált ország. Ezért a karbon-semlegesség egyben foglalkoztatottsági kérdés is. Egyes politikusok szerint át kellene állnunk az elektromos autók gyártására, vagy az iparágunk divatjamúlttá válik. De nem gondolom, hogy ez a helyzet. Az állások, és a japán emberek életmódjának védelme azt kívánja, hogy a jövőnket a korábbi erőfeszítéseinkkel összhangban tervezzük meg.” - mondta.
Toyoda úr eddig sem csinált titkot belőle, hogy a fokozatosabb átmenet híve, és nem is csak az elektromos autózásban látja az iparág jövőjét. A Toyota az egyik olyan gyártó, amelynek jelentős hidrogén-autós programja van, emellett az egyik legnagyobb hibrid-gyártó a világon. Jelenleg úgy tűnik, ezt – az elektromos hajtásnál egyelőre jóval olcsóbb – technológiát terjesztenék el, az elektromos autókra való átállással pedig várnának, amíg az az olcsóbb személyautó-kategóriákban is versenyképessé válik.