Errefelé elég távoli álomképnek tűnik a megfizethető villanyautó, de Kínában rengeteg kisebb-nagyobb gyártó kínál elektromos modelleket, néha kifejezetten olcsón. A Neta V Pro például a Hozon Auto nevű vállalkozás terméke, amelynek az alapára Kínában 76 900 yüan, azaz átszámítva nagyjából 3,8 millió forint lesz.
Ezért a pénzért egy kicsit esetlen arányú, de használható méretű autó jár. A V Pro keskeny, hosszú és magas – arányaiban olyan, mintha egy kisautóból kialakított kombit egy arasznyival megemeltek volna. Ha nem is elegáns, az ötajtós kialakítás kétségtelenül célszerű, és ilyen áron simán lehet, hogy népszerű is lesz.
A hajtás szintén nem Tesla-módra brutális, de átlagos közlekedésre a 95 lóerő csúcsteljesítményű motor is megfelelőnek tűnik, és az autó állítólag tudja a 401 km-es hatótávot, ami után már a magasabb állami támogatás jár Kínában. Ezt persze NEDC szabvány szerint mérik, ami elég optimista becslését adja a valóságnak, de legalább tényleg megmérik a hatóságok, így a beépített akkumulátorral szinte biztosan 300 km-nél többet mehet a V Pro két töltés között. Az autó dinamikájáról annyit tudunk, hogy 3,9 másodperc alatt gyorsul 50 km/h-ra, amit nehéz bármi máshoz viszonyítani, de szintén azt sugallja, hogy az olcsó modell mindennapi közlekedésre teljesen alkalmas.
Az alapárat persze úgy adja meg a gyártó, hogy a 18 ezer jüanos állami támogatást már levonták belőle, de ha ezt hozzáadjuk, még akkor is csak 4,6 millió forint lenne az ár átszámítva. Azt egyelőre nehéz megjósolni, hogy Európában, illetve Magyarországon mikor éri el ezt a szintet az elektromos autók ára, de a Neta modelljét látva egy kicsivel kevésbé hihetetlen, hogy már nincs messze az az idő.
Felénk az olcsó villanyautó egyelőre más szintet jelent (a szerk.):