Több olyan európai nagyváros van, ahol egyáltalán nem jött be az akkus elektromos buszok üzemeltetése. Ilyen Budapest is, ahol a meglévő húsz darab villanybuszból, egy-egy jobb napon csak hat-hét tud utcára menni. Főként az a baj ezekkel a járművekkel, hogy megközelítőleg sem hozzák a beígért és elvárt hatótávot, így nagyjából másfélszer annyi elektromos busz kellene egy-egy város teljes ellátásához, mint dízel. Ez pedig azt jelenti, hogy ha egy város teljes flottája elektromos buszokból állna, akkor soha nem térülne meg ez ilyen járművekbe fektetett összeg. Az sem utolsó szempont, hogy a villanybuszok igen érzékenyek a meleg, a hideg és a párás időjárásra is. Ezért egyre több olyan nagyváros van, ahol az akksis buszok okozta nehézségek miatt inkább trolivonalakat építenének, hiszen az is elektromos busz, igaz felsővezeték is kell hozzájuk, de a trolibuszoknak nem jelent különösebb problémát sem a hatótáv, sem az időjárás kérdése. Legutóbb egyébként épp Berlinben kezdték meg egy új, egyelőre kísérleti, trolivonal kiépítését.
Ezt a trolibuszos reneszánszt próbálja most meglovagolni a cseh Škoda Transportation, úgy néz ki, sikerrel. A még tavaly decemberben bemutatott E'CITY fantázainevű, 19 tonnás, 12,09 méter hosszú és 2,55 méter széles autóbusz utasbefogadóképessége 69 fő, amelyből 28 utasnak biztosítottak ülőhelyet. Az E'CITY különlegessége abban rejlik, hogy a járművek akkumulátorait nem csak a szokásos CCS2 töltőhálózatról lehet feltölteni, hanem a busz tetején elhelyezett kétpólusú áramszedővel is, amely a meglévő villamos és troli felsővezetékhálózathoz csatlakozik.
Tehát ott, ahol ki van építve a felsővezeték a jármű trolibuszként közlekedik, ahol nincs ilyen ott, pedig akkumulátoros villanybuszként. Így a járműveket megrendelő városnak nem fontos a buszokhoz kiépíteni a drága nagyfeszültségű töltőinfrastruktúrát és tárolóhelyeket, ugyanis az E'CITY-ket fel lehet tölteni a troli- és villamosgarázsokban is a meglévő felsővezetékekről. A buszokba 150 kWh-s akkupakkot és egy 160 kW-s központi villanymotort helyeztek el, amely kardántengellyel hajtja meg a hátsó kerekeket. Ez azt jelenti, hogy az E'City egy feltöltéssel 100 kilométert tud megtenni.
Az E'CITY-k nullszériájának, prágai tesztelési fázisával nemrég végeztek a Škoda és a prágai közlekedési vállalat (DPP) szakemberei. Az összesen 14 darabból álló E'CITY flotta beüzemelése és próbafutásai sikeresen zárultak, így a járművek mostantól utasokat is szállíthatnak a cseh fővárosban. A DPP szerint ezekkel az új és innovatív járművekkel Prága viszonylag olcsón és gyorsan belépett a fenntartható nagyvárosok népes táborába. Hiszen a DPP-nél úgy számolnak, hogy ez a 14 elektromos troli az évi 60 000 kilométeres futásteljesítményével, 252 ezer liter gázolajat takarít meg és 714 tonnával kevesebb szén-dioxidot ereget a levegőbe. Az új E'CITY-k forgalomba állításával 14 darab dízel buszt von ki a forgalomból a DPP. Úgy néz ki, hogy a projektnek még idén folytatása lesz, ugyanis hamarosan 100 darab ilyen buszra ír ki tendert a közlekedési vállalat.
De nem csak otthonról érdeklődnek a Škoda E'CITY-k iránt, hanem számos más nagyváros, köztük Pozsony, Linz, Bukarest, Szófia és Genf is szívesen tesztelne egy-egy példányt. Egyébként Budapest nemrég rendelt a Škodától 48 darab Solaris kasznis trolibuszt, és mivel a magyar fővárosban elég sok trolivonal van, főként pont a belvárosban, nem lenne ördögtől való, ha hazánkban is meghonosodna ez a rendszer, hiszen nem csak környezetbarát ez a technológia, de így elegendő a járművek hatótávja is, és így csak a belvárosból több tucat dízel buszt lehetne száműzni.
Egy 1978-as videó a trolibuszokról, sok érdekességgel: