Elektromos jármű már az Antarktiszon is van
A Venturi előállította a világ első akkumulátoros délisark-kutató járművét. A francia-monacói manufaktúra speciális járművét a belga Erzsébet hercegnő kutatóállomáson állították rendszerbe.
A járműnek, amelyet kifejezetten alacsony hőmérséklethez és hóban való közlekedéshez fejlesztettek, nem ez az első változata: a prototípust 2019-ben tesztelték a kanadai British Columbiában, az ott szerzett tapasztalatokat használták a végleges Venturi Antarctica kialakításához.
A 3,4 méter hosszú, 2,18 méter magas és 2,5 tonnás járművet két 60 kW, azaz 82 lóerő teljesítményű villanymotor mozgatja, amelyek egy 52,6 kWh-s Li-ion akkumulátorból kapják az energiát. A lánctalpas hójáró fogyasztása az elektromos autóknál megszokotthoz képest rettentő magas, így a teljes hatótáv csupán 50 km, cserébe a jármű akár -50 fokban is használható. Egy teljes töltés akár két óra alatt is elvégezhető, de ez nagyban függ az időjárástól: a szél- és napenergiával táplált, teljesen karbonsemleges kutatóállomáson akár 18 órát is eltarthat.
A Venturi hójárója december óta van használatban, és már több kisebb bevetése is volt. Elsősorban az időjárás-megfigyelő szondák karbantartásánál vették hasznát, amelyeknek az üzemeltetése az Erzsébet hercegnő kutatóállomás elsődleges feladatai közé tartozik.