Mesterséges intelligencia irányíthatja a közlekedési lámpákat

2022.02.05. 06:14

A forgalom megfelelő szabályozása a dugókban töltött idő csökkentése mellett az autók fogyasztását és a légszennyezést is csökkentheti. Az optimalizáláshoz már most is szimulációkat használnak, egy Németorszában készült kutatás azonban egyenesen a mesterséges intelligencia elé vetné a problémát. A megoldás - ha elég nyers adat és számítási kapacitás áll rendelkezésre - nagy mértékben növelheti az utak forgalom-áteresztőképességét.

85176673

A New Atlas szerint a Frauenhof Intézet munkatársai nagy felbontású kamerákat és radarokat szerelt fel a Lemgo nevű város egy forgalmas kereszteződésében. A rendszer számolta a pirosnál várakozók számát, a lámpánál töltött időt és a kereszteződésen áthaladók sebességét. Ezután következett a kísérletezés, különböző lámpa-váltó sémákkal próbálkoztak, a cél pedig az volt, hogy megtalálják - és alkalmazzák is - a valós idejű forgalomnak legmegfelelőbbet.

A legjobb kombináció egyelőre 10-15 százalékkal tudta növelni az áteresztőképességet, de ahogy a tanuló algoritmusok esetében az lenni szokott, minél több helyen alkalmazzák, annál hatékonyabbá válik majd. A terv éppen ez, az elkövetkező hónapok során több németországi kereszteződésben felszerelnek hasonló érzékelőket.

Érdekesség, hogy ugyanezt az elvet gyalogátkelőhelyeknél is bevetik majd, ezek esetében LiDAR-ral figyelik a gyalogosok sebességét, hogy mindig maradjon elég idő a zebrán való átkelésre. Ideális esetben persze mindez egy nagy hálózatot alkot, ami egész városrészek forgalmát képes figyelni, de ehhez egyelőre sem kapacitás, sem infrastruktúra nem áll rendelkezésre.