Nagyívű villanyautós terveket és egy új Jeepet mutatott a Stellantis
Carlos Tavares ismertette a Stellantis új középtávú stratégiai tervét. Ahogy ez lenni szokott, jól hangzó nevet is találtak neki: Dare Forward 2030. Ez nagyjából annyit tesz, hogy merészen előre 2030-ba, ami elég jól jellemzi a terv jellegét: a Stellantis fejest ugrik a villanyautó-fejlesztésbe, innen már nem nagyon lesz visszaút.
Érthető módon Európában zajlik le a váltás a leggyorsabban: most minden jel arra utal, hogy a szabályok miatt itt lesz eladhatatlan a benzinmotoros autó a leghamarabb, és a Stellantis vezetése nem várná meg a tiltást. Azt ígérik, 2026-tól már csak villanyautókat mutatnak be, és 2030-ra a teljes választék elektromos modellekből áll majd.
Észak-Amerikában kevésbé gyors, inkább piaci alapú átállásra számítanak, ennek megfelelően itt 2030-ra csak a kínálat felét tennék ki az elektromos autók az évtized végére.
Arról is szó esett, hogy az elektromos autók árát mindenképp lejjebb kell vinni ahhoz, hogy üzleti modellt tudjanak rájuk építeni, amit a Stellantis stratégái széles spektrumú spórolással próbálnak elérni. A modellfejlesztésen 30, a beszállítókon és a gyártási költségeken 40, az értékesítés költségein pedig szintén 40%-ot spórolna a cég, így próbálnák elfogadhatóbb szintre hozni az elektromos járművek árát. Azt egyelőre elég nehéz elképzelni, hogy a beszállítók és a kereskedők egyszerűen lemondanak a bevételeik egy jelentős részéről, de más út nem nagyon látszik.
A Stellantis stratégia nagyban épít arra is, hogy a jövő autóihoz szoftver-előfizetéseket és bérelhető szolgáltatásokat próbálnak majd eladni. A terv 34 millió autóból álló, pénzt fialló autóállományt, és ennek kapcsán 20 milliárd eurós éves forgalmat tart lehetségesnek. Az önvezetés magasabb szintjeit is így gondolják értékesíteni: a 3-as szintű vezetéstámogató rendszeren a BMW-vel, a 4-es és 5-ös szintűn pedig a Google érdekkörébe tartozó Waymóval dolgoznak közösen.
A számok mellé feltálalt elektromos Jeepről viszonylag kevés szó esett, bár annyi kiderült, hogy egy olyan típusról van szó, amelyet már 2023 elején bemutatnának. A nagyjából Renegade méretű tanulmány stílusában inkább a Compassra emlékeztet, és úgy hallani, hogy a lengyel ex-Fiat üzemben készülhet Tychyben, de már a PSA-tól átvett CMP platform alapjaira. Ez várhatóan még nem csak elektromos hajtással készül majd: benzines és hibrid kivitelekre is számíthatunk.