2022.04.28. 13:26

A villanyautók legfontosabb alkatrésze egyértelműen az akkumulátorpakk. A mérnökök tovább kísérleteznek a különféle akkumulátor-kémiákkal, szilárdtest-akkukkal, de nagyságrendi ugrást egyelőre csak laborkörülmények között sikerült elérni. Némi bizakodásra adhat okot, hogy a volumetrikus, tehát a térfogathoz viszonyított sűrűség a sokszorosára nőtt az elmúlt évtizedekben.

A szilárdtest-akkumulátorok jelenthetnek majd nagyobb ugrást
A szilárdtest-akkumulátorok jelenthetnek majd nagyobb ugrást

A volumetrikus energiasűrűség az akkumulátor adott térfogatán tárolható energia mennyiségét jelenti. Minél nagyobb ez a szám, annál kisebb akkumulátorokat lehet gyártani, ami az autótervezés szempontjából lehet döntő: több hely marad az utasoknak, alacsonyabb építés, kisebb légellenállás érhető el velük. 

energy-density-of-lithium-ion-battery-packs-2008-2020-source-ene

Az amerikai Energiaügyi Minisztérium Járműtechnológiai Hivatalának egy előadásán került elő az az ábra (pdf), amely szerint 2008 és 2020 között a nyolcszorosára, 55-ről 450 Wh/literre nőtt a lítium-ionos akkuk ipari átlaga. A gravimetrikus energiasűrűség (Wh/kg) ezzel szemben a tömeghez viszonyít, a javulás nem ennyire látványos: a BloombergNEF szerint 2010 óta a lítiumion akkumulátoroké háromszorosára nőtt.