Hogy mi? 1974-es villanyautó a Zagatótól?
A Zagato Zele 1000-et először az 1972-es Genfi Autószalonon mutatták be, valószínűleg el is veszett volna a millió koncepció között, ha egy évvel később ki nem tör az olajválság, amelynek köszönhetően végül gyártásba is került.
Közhely, de az autó megelőzte korát, ma a nyugati nagyvárosokban egész jól hasít a Citroen Ami/Opel Rocks-E szupermini páros, sőt, hamarosan a Fiat is bemutatja a saját verzióját. A Zagato mérnökei tehát nem tévedtek nagyot, mivel a Zele tervezéséhez a nagyvárosi közlekedés jövőjét vizsgálták, az elektromos hajtás és a méret is nagyságrendileg stimmel.
Hogy gazdaságosan lehessen gyártani, a Zagato könnyen elérhető alkatrészek után nézett, a Zele 1000 így Fiat 124 és Fiat 500 alkatrészek kombinációjára épül: az acélvázra elől-hátul független felfüggesztés került, a felépítmény pedig üvegszálas műanyag. A rajzolásnál az aerodinamika nem igazán számított, mivel a végsebességet 40 km/h-ra lőtték be. Az autót egy 1000 wattos Marelli villanymotor hajtotta, az áramot négy, sorba kötött, 12 voltos ólomakkumulátorból nyerte. A hatótávot eredetileg 80,5 kilométerre becsülték.
Az autót 1974-ben vitték piacra, és két évig árusították is, hozzávetőleg 500 példány kelt el belőle, ami túlélte az eltelt fél évszázadot, ma már gyűjtői darab. A képeken látható Zele 1000-est épp a CollectingCars hirdeti, Rómában található, 2063 kilométeres futásteljesítménnyel. Eddig 83-an licitáltak rá.
Forrás: Silodrome