Houstonban illegálissá teszik a kivágott katalizátorok birtoklását
A katalizátorokban lévő fémek drágulása miatt világszerte megugrott a lopások száma, a jelenségre országonként/államonként más és más választ adnak a törvényhozók. Míg Magyarországon nulla hajlandóság mutatkozik a probléma megoldására, az ORFK külön nem is gyűjt adatokat az ilyen típusú bűncselekményekről, Montrealban például egyedi azonosító matricát és számsort kapnak a katalizátorok, legutóbb pedig az amerikai Houston tett lépést az ügyben.
A nyilvántartások szerint a városban elkövetett lopások száma meghúszszorozódott az elmúlt években: míg 2019-ben 375 lopást rögzítettek, 2020-ban 1400-at, tavaly pedig már 7800-at. A városvezetés emiatt új rendeletben szabályozza a katalizátor-birtoklást és adás-vételt: kihágásnak fog minősülni a fel-, illetve kivágott katalizátor birtoklása - a szakszerűen eltávolított (értsd, kicsavarozott) daraboké azonban nem.
A szigorúbb szabályozások egy hónappal azután kerültek napirendre, hogy az egyik helyi rendőrt katalizátortolvajok elleni intézkedés közben lelőtték. A fenti rendelet korábbi szigorításokkal együtt lehet igazán sikeres: a rendőrség 2021-ben már kötelezővé tette az átvevő cégeknek, hogy minden egyes leadott katalizátor esetén egy központi rendszerbe le kell adni a hozzá tartozó autó gyártási évét, típusát és alvázszámát; ezen felül napi egyre csökkentették a személyenként leadható katalizátorok számát.
Ha a fentiekkel sikerül megfékezni vagy legalább mérsékelni a lopásokat, az jó példaként szolgálhat a későbbiekben, de egy helyi szerviz tulajdonosa szerint hiába az új rendelet, ha nem lesz, aki ellenőrizze. Itthon is ez a legnagyobb probléma, mert a leadásra vonatkozó szabályok könnyedén kijátszhatók, a felvásárlók ellenőrzése is hiányos.
Forrás: Houston Chronicle