A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) kedden ült össze, hogy véglegesítsék a Formula-1-re vonatkozó, 2026-ban bevezetendő új szabályokat. A most elfogadott változások nagyjából olyan horderejűek lehetnek, mint amilyenek a 2014-ben bevezetett és jelenleg is érvényes előírások voltak.
Az FIA által elfogadott szabályok közül talán a legnagyobb durranást a 100 százalékban fenntartható üzemanyag bevezetése jelenti.A versenysorozat lényegében magának állítaná elő a felhasznált új üzemanyagot, ezen a területen olyan partnerekkel dolgozna együtt, mint a versenysorozat egyik fő támogatójaként jelen lévő szaúdi nemzeti olajtársaság, az Aramco.
Az új, fenntartható üzemanyag amúgy még nem áll rendelkezésre, annak fejlesztése jelenleg is zajlik. A szakemberek több megoldáson is gondolkodnak, ugyanakkor a legvalószínűbb, hogy egy szintetikus üzemanyagot fejlesztenek ki, amelyhez alapanyagként a biomasszát, illetve a levegőből kivont szén-dioxidot használnák fel. Ez jelentős hatást gyakorolna az egész világra nézve, mivel a szintetikus üzemanyagot idővel akár olyan mennyiségben is elő lehetne állítani, amely elegendő lehetne az utakon futó legtöbb jármű ellátására. Persze kérdés, mikorra állna be olyan szintre az ára, hogy ez valós opció legyen.
A fenntartható üzemanyag ötlete nem jelent újdonságot, kísérletezik vele a Volkswagen-csoport is, amely két márkáját (Audi, Porsche) is bevezetné a száguldó cirkuszba. A Porsche kifejezetten elkötelezett a mesterséges benzin mellett. A német márka amúgy minden bizonnyal a Red Bull Racinggel működik majd együtt a sorozatban, míg az Audi a jelenleg Alfa Romeo néven futó Sauber istállóval köt megállapodást, miután a McLarennel korábban lukra futottak.
Na, de vissza a Formula-1 új szabályaihoz, azon belül is a motorokhoz. A friss előírások szerint a csapatoknak 2026-tól a mostanihoz hasonlóan hibrid rendszerű, 1,6 literes, V6-os turbómotorokat kell használniuk, amelyek azonban egyszerűbbek lesznek, mivel megválnak az MGU-H-tól, azaz a kipufogógáz energiájának visszanyerésére és a feltöltés szabályozására szolgáló villanymotor-generátor egységtől. Nagyobb szerepet kap viszont, és a mostanihoz képest háromszoros teljesítményre lesz képes az MGU-K, amely a hagyományos hibridekhez hasonlóan lassításkor nyeri vissza az energia egy részét.
Az autók elektromos teljesítményét a jelenlegi 160 lóerőről 469 lóerőre kell növelni. Ezzel a csúcsteljesítmény továbbra is meghaladja majd az 1000 lóerőt, csak éppen kisebb részt, kábé 535 lóerőt ad a belső égésű motor. A verseny alatti üzemanyag-fogyasztás a mai mintegy 100 kilogrammról 70 kilóra szorulhat vissza. Végül az FIA által elfogadott szabálycsomag harmadik legfontosabb egységét a belső égésű motorok megépítéséhez használt alkatrészek költséglimitje jelenti. Egy szezon alatt autónként továbbra is csupán három motor felhasználását engedélyezik.