Az érintőképernyő veszélyesebb a hagyományos gomboknál
Ma már nem kapni valamire való új autót érintőképernyő nélkül, sőt vannak olyan modellek, amelyekben faltól falig ilyen kijelző húzódik. Legfeljebb a csiphiány miatt állhatnak elő olyan helyzetek, hogy ezek nélkül készüljön el egy-egy kisebb sorozat. Közben persze megy a vita arról, mennyire lehetnek ezek biztonságosak, több felmérés is problémákra mutatott rá. Most egy svéd autós szaklap kutatása is ezeket a kockázatokat világítja meg.
Mennyi képernyő kell egy autóba?
Jelenleg nullától hatig választhatunk. De mennyi lenne az ideális? És legfőképpen: hogyan beépítve?

A Vi Bilägare című újság tesztjéhez fogtak jó pár modern autót és egy öreg Volvót, majd a sofőröknek kiadták a feladatot: 110 km/h-s sebesség mellett kellett egyebek mellett rádióadót váltaniuk, lejjebb venni a műszerfal világításának fényerejét, kikapcsolni a központi kijelzőt és nullázni a napi kilométer-számlálót. Közben lemérték, mennyi időt vesz igénybe a feladatsor végrehajtása. Mindezt megelőzően adtak időt arra, hogy megismerkedjenek az adott típus rendszerével, és kicsit hozzászokjanak.

Végül a Dacia Sandero teljesített a legjobban, ebben 13,5 másodperc alatt megvolt a sofőr mindennel, míg a Volvo C40 esetében csak két tizeddel volt lassabb a procedúra. A Volkswagen ID.3-nál ellenben már 25,7, a Seat Leonnál 29,3 másodperc volt az időszükséglet, nehezített pályát jelentett például a VW-csoportnál jellemző, megvilágítás nélküli csúszka a képernyő alatt. A legrosszabb eredményt a maga 44,9 másodpercével az MG Marvel R hozta.

De hogyan viszonyul mindez egy régi, kizárólag fizikai gombokkal felszerelt autóhoz? A tesztbe afféle referenciaként bevont régi Volvo V70-ben tíz másodpercre volt csupán szükség az utasítások elvégzéséhez.

És mi köze mindennek a biztonsághoz: minél több időt töltünk a különböző funkciók kapcsolgatásával, annál hosszabb ideig oszlik meg a figyelmünk, adott esetben annál hosszabb utat teszünk meg anélkül, hogy szemünket ténylegesen az úton tartanánk. Az alábbi ábra ezt a megtett utat helyezi el egy grafikonon.

Forrás: Vi Bilägare

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
A Ford megkezdte az alkudozást
A Ford egyrészt szereti Trump vámjait, másrészt a pokolba kívánja őket
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
