A McLaren hibájából tanulna a Koenigsegg
Nem kérdés, hogy a Koenigsegg autói a világ legérdekesebbjei közé tartoznak. Rritkák, nagyon gyorsak és elképesztően drágák. Christian von Koenigsegg, az autógyártó alapítója tudja, hogy ez nem feltétlenül előnyös az átlagos rajongók szemszögéből, és állítása szerint szeretne is megfizethetőbb autókat gyártani. De intő példaként tekint a McLarenre.
A svéd szupersportkocsigyár vezetője kifejtette, lépésről lépésre kell haladniuk azon az úton, hogy elérhetőbb árú autókkal rukkoljanak elő. Ez a folyamat már el is indult: a márka folyamatosan bővíti üzemét és rövidít a gyártási ciklusait. „Tömeggyártásba kezdeni ugyanakkor óriási kockázatot jelentene, amit nem is szabad elsietni” – hangsúlyozta. Erre a McLaren példáját vette alapul, szerinte a brit gyártó eléggé felpörgette a termelését, miközben rengeteg pénzt veszítettek. A márka adósságba verte magát, majdnem csődbe ment, majd átalakult a tulajdonosi szerkezete. Koenigsegg pontosan ezt kerülné el.
Az alapító az interjú során közölte, elégedett azzal a fajta üzletvitellel, amit a márka folytat, hiszen bár keveseknek adatik meg, hogy Koenigsegget vásároljanak, ők egy szilárd ügyfélkört alkotnak. Autóik ráadásul minden esetben elfogynak, sosem fordult még elő, hogy egy több millió dolláros hiperautó a garázsban maradt. Az alacsony gyártási mennyiség, a magas árak és a nagy kereslet miatt a márka üzleti kockázata tehát minimális.
Koenigsegg szerint praktikus oka is van annak, hogy nem törnek magasabb babérokra: a termelési mennyiség növelése ugyanis jelentős beruházásokat igényelne, ami különösen veszélyes egy kis gyártóra nézve. Mert mi történik, ha a Koenigsegg elkezd olcsóbb autókat gyártani, de azt nem fogadják jól a rajongók? Vagy ha a márka olcsóbb autója meghibásodik? Ezek akár az egész cég végét jelenthetik. Vagyis összességében nincs olyan erős üzleti érv, hogy a márka belépjen az alacsonyabb szintű piacokra. Mégis mozgatja őket, hogy szélesebb rétegek élvezhessék, amit csinálnak.