A szentpétervári üzemben RAV4-ek és Camry-k készültek Oroszország, Fehéroroszország, Örményország és Kazahsztán számára. A gyár március óta áll, újraindítására pedig már nem is lát esélyt a Toyota.
Hiába üzemelt Oroszország legfejlettebb, egyben kikötővel is rendelkező részén, a Toyota százezres kapacitású gyára 2022 március 4-én leállni kényszerült, miután az ellátási lánc összeomlott az országban. A japán gyártó azóta vizsgálta az újraindítás lehetőségét, ám a háború elhúzódása miatt úgy döntött, inkább bezárja a boltot.
Az Autonews riportja szerint a Toyota nagyjából 2,350 embert alkalmazott az orosz piacon, közülük pedig 1,900-an dolgoztak a szentpétervári gyárban. A moszkvai központban további 450 dolgozó felelt az operatív feladatokért.
A Toyota szerint nem volt könnyű döntés a gyár elhagyása, ám így a moszkvai csapatot is leépítik pont annyira, hogy azért a meglévő Toyota és Lexus vásárlók továbbra is hozzáférjenek a megszokott szolgáltatásokhoz. Már amennyire ez a megfelelő alkatrészellátás hiányában lehetséges.
A Toyota hangsúlyozta azt is, hogy a törvényi előírásokon felül kompenzálja a gyár dolgozóit, segítve az esetleges átképzésüket is. Amennyiben viszont sikerül vevőt találni a gyárra, ott nem készülhetnek más emblémával szerelt Toyoták. Magyarul a japán gyártó nem adja tovább a Camry és a RAV4 technológiáját. Sem az orosz államnak, se más helyi autóipari szereplőnek.
A szentpétervári Toyota gyár 2007-ben decemberében nyitott meg, mai árfolyamon számítva 680 millió eurós befektetéssel. Tavaly még 42235 RAV4 és 38547 Camry gördült le a szalagról, miközben a SUV Oroszország 11. legnépszerűbb autója volt, valamivel a Camry előtt végezve a listán.
Miután az orosz piac 2022 augusztusában 62 százalékot zuhant, a Toyota eladásai 221 autót mutattak nyár végén, ami 97 százalékos bukás a tavalyi számokhoz képest.