A zászlók tervezésénél a vexillológiai, a címerekénél pedig a heraldika szabályait szokás követni: megvannak a standard színek, minták és alakzatok, amelyek között ritkán találni modern használati tárgyakat. Erre cáfolnak rá azok a dizájnok, amik Kalasnyikovokat vonultatnak fel (Kelet-Timor, Zimbabwe címerei, Mozambik zászlaja) - vagy, ha pénzről/numizmatikáról van szó, a kambodzsai 500 rieles.
A mai árfolyamon körülbelül 48 forintot érő bankjegyen az ország királya, Norodom Szihamoní mellett egy naga (ötfejú kígyó) szobor látható, a hátoldalon pedig a Mekong folyó fölött átívelő Kizuna híd a fő motívum, amelynek jelentősége, hogy először kötötte össze az ország keleti és nyugati részét.
Autós szempontból érdekes részlet, hogy a bankjegy tervezői nem hagyták üresen a hidat, négy autó látható rajta: egy teherautó, két szedán és egy kompakt crossover, utóbbiak szokatlanul könnyen beazonosíthatóak. A szedánok vélhetően Toyota Camry-k, a crossover pedig egyértelműen egy Nissan Juke. A kronológia is stimmel, mivel az 500 rielest 2014-ben, azaz négy évvel a Juke premierje után vezették be.
Az autók/járművek megjelenítése úgy tűnik már hagyomány, a 2014 előtti 500 rielesre két Mitsubishi Eclipse/3000GT keverékre hajazó autót rajzoltak, még korábban pedig traktorok pettyezték a rizstermesztő életképet. Saját tipp: mindegyik modell japán, ami talán arra utalhat, hogy a híd építését a japán kormány támogatta.
Egyik olvasónknak jelezte, hogy az 1999-ig érvényben lévő ötezresen faros Skoda szerepelt, Pista írt róla anno miniposztot. Köszönjük a tippet, Endre!
via TMR