Izgat minket a napelemes autó 16 millió forintos ígérete?
Elvileg öt négyzetméternyi napelem egy hagyományosan is tölthető elektromos autón, ami 800 kilométeres nyári hatótávot ígér egy töltéssel, ha csak napi ötven kilométert teszünk meg vele. Huszonöt kilométer oda-vissza pedig nem is olyan kevés.
Eindhoven városa kikiáltotta magát Hollandia technológiai úttörőjévé, egyben a futurizmus innovációs központjává. Nem csoda hát, hogy a Philips hazája lett az ország legambiciózusabb autós vállalkozásának, a Lightyearnek is a bázisa. Bár a Lightyear elektromos autóit a műfajban jóval tapasztaltabb Valmet Automotive, vagyis a korábban csak Saab-Valmetként ismert beszállító fejleszti, az első fecskének számító, limitált kiadású Lightyear 0 után máris itt a valódi termék, a Lightyear 2 előrendelési fázisa.
De mi is a Lightyear 2 azon túl, hogy egy újabb napelemes elektromos autó, melynek nem láthatjuk még a farát, és a specifikációit is csak nyáron lesznek kedvesek elárulni?
Őszintén szólva épp ezért nem tudjuk még pontosan. Annyi biztos, hogy míg a Lightyear 0 a világ legjobb aerodinamikai értékével büszkélkedő utcai autójaként 160 és 270 ezer euró közötti összegbe került attól függően, hogy ki mennyire szeretett volna beszállni a fejlesztési költségbe, a Lightyear 2 már tömegmodellnek készül. Legalábbis az az állítás, hogy 40 ezer euró lesz az alapára.
A Lightyear 2 szintén képes lesz csak a napelemes töltéssel kisebb távok leküzdésére, és a holland startup szerint háromszor energiahatékonyabb, mint a mai elektromos autók átlaga. Ötszemélyes, élhető hatótávval, más szemlélet szerint tervezve, mint a jelenleg is kapható elektromos crossoverek, városi terepjárók és egyéb nehéz akkumulátoros járművek.
Hogy mennyire vonzó a holland válasz a zéró lokális emissziót termelő elektromos autók kérdésére, majd a piac eldönti. Az, hogy a Lightyear 0, tehát az első fecske elvileg képes 12 kilométert menni csak a napelemeinek köszönhetően, már alapból izgalmas. A Lightyear 2 pedig a vízválasztó, mely már előrendelhető. A többit meglátjuk, hiszen közben a nagy gyártók sem unatkoznak.