Bye-bye retúr?

2023.02.13. 06:08

A brit kormány vasúti reformjának részeként átalakítják a vonatjegyek árazását. A vasutak nem kevés rajongója búcsút inthet a retúrjegynek, ami eddig a vonatozás alaptartozéka volt. 

GettyImages-451194728

A fapados légitársaságok jegyárainak mintájára kell átalakítani a vasúti jegyek árazását az Egyesült Királyságban – derül ki egyebek mellett a kormány reformtervéből, amiről a Guardian számolt be. Ez azt jelenti, hogy az árak az éppen aktuális kereslettől és kínálattól függően változhatnak.

Hogy a londoni vezetés nem a levegőbe beszél, azt bizonyítja, hogy a szigetország keleti partján tevékenykedő LNER vasúttársaság egyes hosszú távú járatain kísérletképpen bevezetik az új rendszert. Az állami vállalat emellett belátható időn belül megszünteti a retúrjegyek árusítását – jelentette be MarkHarper közlekedési miniszter.

Ha az új rendszer beválik, akkor modellként szolgálhat a többi britvasúttársaságnak is. Ennek jók az esélyei, miután 2020 óta egyes hosszú távú járatokon, például aLondon-Edinbrugh vonalon kísérleti jelleggel csak egyirányú jegyekkel lehet utazni.

A közlekedési minisztérium szakértői a jegyárak csökkenését várják az intézkedéstől. Az elmúltidőszakban ugyanis az egyirányú jegyek ára egyre jobban közeledett a retúrjegyekéhez. A régóta várt jegyárreform része, hogy bővítik az érintésmentes jegykezelést és a pay-as-you-go fizetést Anglia délkeleti térségében. Ez azt jelenti, hogy retúrjegyen túl helyenként a vasút másik ikonja, a kalauz is eltűnhet a szerelvényekről.

Harper egy nemrégiben tartott ágazati konferencián azt is megerősítette, hogy a kormány létre akar hozni egy új, az egész vasúti közlekedést, minden érintett céget átfogó ernyőszervezetet, a Great British Railwayst. Ennek az lesz a feladata, hogy koordinálja a szigetország teljes vasúthálózatának működését. Húsvétig eldöntik, hol legyen a központja ennek az intézménynek.A kormány azt akarja, hogy a brit vasutak valóban kereskedelmi alapon működő iparág legyen. A miniszter szerint ez nem lehet vita tárgya. Emellett azt akarják, hogy az állami és a magán-vasúttársaságok egy asztalhoz ülve határozzák meg az ágazat fejlődésének az irányát kevesebb államigazgatási, minisztériumi részvétellel.

A vasúti közlekedésben jelentős megtakarításra van szükség a szigetországban, miután a koronavírus-járvány nyomán nagyjából kétmilliárd fonttal mérséklődtek a vasút bevételei a járvány előtti szinthez képest. Angliában egyébként március elejétől hat százalékkal emelkednek a vasúti tarifák - az elmúlt évtizedben nemvolt példa ilyen drágulásra.