Így kell százmilliókat bukni elektromos autó gyártással: Lordstown Motors
Éppen csak megkezdte elektromos kisteherautói gyártását az amerikai Lordstown Motors , máris beleszaladt egy kínos visszahívásba. Nem meglepő, hogy sokan temették a vállalatot.
Nem kell félni, van pénz a kasszában, leegyszerűsítve ezt üzeni befektetőinek és egyelőre egy számjegyű „vásárlóközönségének” az amerikai Lordstown Motors a CNBC amerikai gazdasági hírtévé szerint.
A vállalat bejelentése szerint több mint 220 millió dollár készpénze volt 2022 végén annak ellenére, hogy számos probléma hátráltatta az autógyártó első modellje, az Endurance elektromos pickup gyártását. Úgy tűnik, a befektetőket nem sikerült igazán jó kedvre deríteni a hírrel, ugyanis a bejelentés után 9 százalékkal gyengült a vállalat részvényárfolyama.
A Lordstown novemberben kezdte el első villanyjárműjének gyártását. Februárig összesen 40 elektromos meghajtású kisteherautót állítottak elő, és hatot értékesítettek. A hónap vége azonban kínosan alakult. A cég kénytelen volt leállítani az autók gyártását, mert minőségi és teljesítményproblémák adódtak.
A néhány tucat elkészült modellből 19-hez hozzá kellett nyúlni, mert egy elektromos érintkezési hiba miatt menet közben váratlanul leállhatott a motorja. A Lordstown pickupja korábban sem volt tökéletes, 2021 elején a tesztút alatt kigyulladt.
A Lordstown számai mindenesetre a következőképpen néznek ki:
- 221,7 millió dollár készpénz volt a cég számláján 2022 utolsó napján,
- az egy részvényre eső éves veszteség 42 cent volt,
- az árbevétel 194 ezer dollár volt úgy, hogy egy évvel korábban még nem volt árbevétele a vállalatnak,
- a nettó veszteség 102,3 millió dollárra nőtt az egy évvel korábbi 81,2 millióról.
Az Egyesült Államok Ohio államában tevékenykedő startup a tajvani Foxconn bérgyártó óriáscéggel együttműködésben kezdett autógyártásba. A külföldi befektető megvette a Lordstown üzemét, és összesen 170 millió dollár befektetését tervezi a cégbe. A Lordstown beszámolója szerint a Foxconn eddig 52 millió dollár utalt át, amelyből 30 milliót a villanyautó-platform fejlesztésére költöttek. Ez a Mobility in Harmony Consortium (MIH) által kifejlesztett komponensekre épül.
Az MIH egy a Foxconn kezdeményezésére indult program, amelynek célja nyílt architektúra létrehozása elektromos autók építésére. A Lordstown erre a platformra és a rá épülő járműgyártásra építette hosszú távú stratégiáját. A cég úgynevezett asset-light üzleti modellt követ, ami azt jelenti, hogy viszonylag kevés tőkebefektetéssel akarnak helyet szerezni maguknak az autógyártásban. Ennek része, hogy az Foxconn EV-környezetére építenek, beleértve ebbe a MIH-t is.