Tiéd lehet minden idők legbrutálisabb és legritkább utcai autója
Az ember életében csak néhányszor jöhet el az a pillanat, hogy eladóvá válik a TVR Speed 12. Az immár 23 éves utcai prototípus Angliából, amire az EVO magazin anno a maximum 5 helyett 11,5 csillagot adott, hiszen túlélte. 840 lóerő, vagy több, de nem is ez számít. Egy GT1-es versenyautó saját fejlesztésű V12-es motorral, rendszámmal. Az egyetlen.

Mikor azt mondom, minden idők legbrutálisabb utcai autója, méhkasba nyúlok, hiszen mindenkinek megvan a maga rémképe. Igen, tudok az utcai Porsche 917-ekről, a rendszámos Maserati MC12 Corsát is láttam, és még a szintén utcaivá tett Nissan R390 GT1 is megvolt. Ha pedig nem a huszadik század második fele az ijesztő, ott a Bentley Blower, amivel tényleg versenyeznek emberek. A lista vételen, meghalni könnyű.
Őrület, hogy a Bentley ezzel megy vissza Le Mans-ba
Igen, a Bentley Blower Continuation prototípusa háromszor is versenyezni fog idén, többek közt Le Mans-ban is.
Ám a TVR Speed 12 más dimenzió. A zsenialitás és az őrület legdurvább fúziója. Egy Kevlar/karbon szörnyszülött a motorral, aminek léteznie sem kéne. Egy versenyautó, melyet elavulttá tettek az FIA legendás, leginkább a Porschénak kedvező tollvonásával. Egy esszenciálisan brit autó, melyet Peter Wheelernek köszönhetünk.
A TVR Cerbera Speed 12 tervezése a kilencvenes években Project 7/12 néven indult, és a McLaren F1 GTR sikerét célozta be. 1996-ban mutatták be Birminghamben, és a 900 lóerős V12 az 1100 kilós autó orrában igen radikális ajánlatnak hangzott.
A TVR versenyezni akart, mellette pedig nem bánta volna, ha az utcai verziók is jól futnak majd. A Speed 12 motorját két hathengeres Speed Six-ből hozták össze, acél blokkal és alumínium hengerfejekkel. John Ravenscroft fejlesztette, a 7.7-literes V12 pedig 960 lóerős volt GT1 módban, vagy 800 az utcai tuninggal.
A Speed 12 GT versenykarrierje rövidnek bizonyult, ám Peter Wheeler menteni akarta a menthetőt, így 2000-ben egy McLaren F1 árának negyedéért ajánlotta az utcai Speed 12-et. Csakhogy miután vezette a prototípust, ő maga ítélte túl veszélyesnek, így a programot lefújták, a legyártott karosszériákat pedig szétszedték, illetve elhasználták a versenyprogramhoz.
Ettől függetlenül 2005-ben a TVR mégis eladta az egyetlen gyárilag is az utcára szánt demo autót, a most újra kalapács alá kerülő WII2 BHG-rendszámú vörös prototípust.
Wheeler csapata átgondolta a kérdést, és a TVR büszkesége így nem holmi összecsapott kompozit tákolmány, sokkal inkább egy GT1-es versenyautó néhány ésszerű finomítással.
A végeredmény ezer kiló, 850 lóerő és 1224 Nm csúcsnyomaték ellen a hátsó tengelyen. Igen, 1224 Nm, manuális váltóval.
A Speed 12 előző, nyilván roppant bátor tulajdonosa 2010-ben vette a csodát, majd 2014-re restauráltatta is a gépet Brian Hosfielddel, aki a TVR versenymérnöke volt bő 15 éven át.
Jó, hogy most a Silverstone Auctions csinált az eladáshoz egy óriási galériát, hiszen így megtudtam, hogy a 2000-es évek eleji versenyelektronika ilyen szórakoztató üzenetekkel utasít megállásra, vagy éppen annak szöges ellentétére:
A motor természetesen szárazkarteres, mint például egy Maserati MC20 V6-osa, tehát ha hiányzik belőle némi olaj, azt a kipufogógázban érdemes keresni. Bizonyos motorok igénylik az alternatív kenést is, versenymódban különösen. Ebben pedig egy dupla Speed Six pusztítja az oxigént és a mérgező olajszármazékokat, szóval igazán nincs min meglepődni.
Még nem tudjuk, mi lesz az indulóár, májusig pedig lehet gondolkozni az életen, ám egy biztos: A TVR Cerbera Speed 12 minden kártyát üt, és ez így is marad, míg világ a világ.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Baleset történt a Flórián téri felújításon, fél Budapest elesett
Az sem járt jobban, aki az M3-as autópálya környékén szeretné megközelíteni a fővárost.
- Közélet
Külföldi nyaralásra kötöttem biztosítást, de itthon égett ki az autóm
A biztosító nem akar fizetni, érdemes perelni?
- Hírek
Most tied lehet az egyik legritkább Mazda MX-5
Csak az Egyesült Királyságig kell érte menned.
- Hírek
A Mercedes már dolgozik az AMG ONE utódján
Erre utal egy sejtelmes kép, valamint iparági források is.
- Hírek
Ősztől nemcsak a gyomrodat, hanem a villanyautódat is töltheted a KFC-nél
Az áramot nem kosárban adják.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
Új elektromos modelljéről tett közzé fotókat a Mercedes
Az elektromos SUV még álcázva futja a tesztköröket, de a lényeg már látszik.
- Tesztek
Joggal lehetett volna az Év AutójaTeszt: KIA EV3 Long Range Earth Plus
Tisztességes valós hatótávjával máris felfelé lóg ki a sorból, és ez nem minden.
- Hírek
Javítják a burkolatot, sávzárásra kell számítani az M0-son
A halásztelki csomópont térségében, az M1-es autópálya irányába.
- Hírek
Íme az uniós terv a feltápászkodásra, Magyarországnak is jó lehet
Uniós hátszelet kaphat az akkumulátorgyártás.
- Hírek
Ennél menőbben nem lehet megünnepelni a Porsche 912 hatvanadik születésnapját
A magyar KAMManufaktur kitett magáért.
- Közélet
A gatyáját is kifizette olvasónk, pedig ha OT rendszám, akkor kedvezményes biztosítás!
Az OT plakett kiváltásával automatikusan jár a kedvezményes KGFB is. Csak az időzítés nem mindegy.
- Hírek
Külön sávot kapnak a telekocsik és buszok a párizsi körgyűrűn
Csak a hétköznapi csúcsidőkben.
- Hírek
Nem lehet leszoktatni az embereket az autózásról, ezt már a környezetvédők is látják
Meglepő mondás a fő környezetvédőtől. Kérjük vissza a szedánokat!
- Hírek
Magyarországra érkezik a Chery második modellje, pedig még az elsőt sem láttuk
A Tiggo 7 és a Tiggo 8 az idei év második feltől lesz kapható.
- Hírek
Minden negyedik ellopott autó Toyota Land Cruiser volt Japánban
A tízes toplistán csak Toyoták és Lexusok vannak.
- Hírek
Trump vámjai miatt akár 4,5 millió forintos áremelkedés jöhet az amerikai autópiacon
A vámok emelése kéz a kézben jár az árak emelkedésével, amely az autóiparban járhat a legsúlyosabb következményekkel.
- Hírek
Másfél milliárd eurós hátbaszúrást kapott a Maserati
Et tu, mi fili, Stellantis?
- Hírek
Extra pénzért árulna utólag aktiválható hatótávot a Rivian
Ez úgy lehetséges, hogy a Large+ akkumulátor teljesen megegyezik a Max változattal, ám előbbi kapacitását szoftveresen korlátozták.
- Tesztek
Az egyik Yaris széttép, a másik meg ritkább, mint egy Bugatti
Bő 20 évvel ezelőtt is volt turbós Toyota Yaris, de az nem volt annyira brutális, mint napjainkban.
- Tesztek
Jönnek a fiatalok, de a V12 örökBemutató: Rolls-Royce Ghost és Cullinan Series II
