Megkétszerezve tavalyi eladásait alaposan felpörgette európai terjeszkedését a kínai tulajdonban lévő legendás brit autómárka, az MG, amelynek autói magyarországi autószalonokból is elvihetők.
A kínai SAIC autógyártó tulajdonában lévő MG európai értékesítései 2022-ben meghaladták a márka hazai, kínai eladásait – írja az Automotive News Europe, amely alaposan körüljárta a legendás brit autómárka szárnyalását. Az MG4 modellt bemutató teszt itt olvasható, Balló Marci és Karotta videós összeállítása a kocsiról pedig alább.
Az MG tavaly Európában közel 114 ezer autót adott el, ami majdnem kétszerese a 2021-es adatnak – idézte a hírportál a Dataforce adatszolgáltató kalkulációját. Eközben a kínai piacon csak kicsit több mint 110 ezer autót értékesítettek, derül ki a Bestsellingcarsblog.com listájából.
A lendület 2023-ban is kitart. A Dataforce szerint az év első két hónapjában 20,7 ezer autót értékesítettek, ami 143 százalékkal haladja meg 2022 azonos időszakának eladásait. Ezzel a márka a Dataforce-nál 23. az európai ranglistán, megelőzve a Jeepet, a Cuprát, a Porschét, a Land Rovert és a Hondát.
Az MG az elmúlt évben a eladások növekedése alapján összeállított rangsorban a Tesla mögött a második helyen végzett. A tavalyi siker egyik titka az lehetett, hogy piacra dobták a márka első kedvező árú elektromos autóját, a fenti tesztben és videóban szereplő MG4-et, amely többek között a Volkswagen ID3 versenytársa.
Az MG4-et 51 kilowattóra teljesítményű akkumulátorral szállítják, ami a gyár szerint 350 kilométeres hatótávot biztosít. Ára Németországban 29,3 ezer euró (11 millió forint). Az ID3-ért ugyanakkor majdnem 40 ezer eurót (15 millió forint) kérnek, miközben nem sokkal nagyobb, 58 kilowattórás akkumulátorral szállítják.
Visszatérnek az MG gyökereihez
A SAIC 2007-ben szerezte meg az MG Rover feletti ellenőrzést, miután egyesült a Nanjing Autóval, amely 2005-ben megvásárolta a brit céget. Európában kezdetben csak az Egyesült Királyságban árulta autót 2011-től
A kontinentális Európában 2019-ben jelentek meg főként konnektorból tölthető és tisztán elektromos autóikra koncentrálva. Franciaországban, Németországban, Hollandiában és Norvégiában továbbra is ezt a stratégiát követik.
Eközben kelet és dél felé terjeszkednek. Megjelentek Szlovákiában, Szlovéniában, Magyarországon és Portugáliában. Ezeken a piacokon teljes motorkínálattal árulják olyan modelljeiket, mint amilyen ZS kis SUV vagy a HS kompakt SUV. A cég weboldala szerint jelenleg 624 kereskedőn keresztül értékesítik modelljeiket Európában.
Az MG úgy akarja erősíteni jelenlétét az európai piacon, hogy visszatérnek a brit márka gyökereihez. A cég patinás múltjának legismertebb típusa vélhetően az MGB sportautó volt, amelynek gyártását 20 év után 1980-ban szüntették meg. Az MG 2023-ban elő akar állni az MGB elektromos változatával, amelyet Project E kódnéven tartanak nyilván. Ezzel akarnak tisztelegni a márka 100. születésnapja előtt. Egyben valami olyasmit akarnak felmutatni, ami nagy felhajtást hozhat. Megdobhatja a márka ismertségét.
A SAIC-nak Európa a hab a tortán
Az MG európai exportja régóta a SAIC nagy álma. A kínai vállalatot nem szabad lebecsülni: az Inovev elemző cég szerint 2022-ben a világ hatodik legnagyobb autógyártója volt. A kínai anyavállalat fontos szerepet szán terjeszkedésében a brit márkának. Ennek szellemében nagy tervezőközpontot nyitott Londonban.
Európa a SAIC hat 50 ezres piaca között van, azaz azok között, amelyeken körülbelül ennyi autót értékesítenek. A másik öt Ausztrália, Új-Zéland, Latin-Amerika, a Közel-Kelet és a Délkelet-ázsiai Nemzetek Szövetsége (ASEAN). Az MG 2022-ben a hetedik legjobban fogyó márka volt Ausztráliában, hetedik volt Mexikóban és tizedik Indiában. Mindegyik országban 48-49 ezer darabos értékesítéssel érték el a jó helyezést.
Az MG a legjobb példa arra, milyen gyorsan tud új vevőket szerezni egy kínai autómárka a nyugati országokban, illetve a világ bármely piacán. Kihasználják a brit márka ismerősen csengő hangzását – mondja Felipe Munoz, a JATO autóipari kutatóintézet elemzője. Eközben a Bestsellingcarblog arra hívja fel a figyelmet, hogy a kínai piacon ötven százalékkal estek az MG eladásai. Ez világos jele a kínai autógyártók irtózatosan kemény versenyének hazai piacukon.
Az akkumulátornak kulcsszerepe lehet a sikerben
Az Automotive News Europe cikk szerint az MG-nek komoly hátszelet adhat Európában, hogy autóit olcsóbb akkumulátorokkal szállítják, mint az európai versenytársakéit. Az MG4-ben – amely a második legjobban fogyó villanyautó volt Európában 2023 első két hónapjában – a lítiumakkumulátorok olcsóbb változata, lítium-vas-foszfát (LFP) akkumulátor van a típus belépő változataiban.
Szakértők szerint az MG egyértelmű előnye, hogy Kínában teljesen kiépült az akkumulátorbeszállítás termelési-értékesítési lánca. Az európai autógyártók szóvá teszik, hogy kínai versenytársaiknak versenyelőnyt kínál az ottani akkumulátorgyártás állami támogatás. Az MG4 az első jele lehet annak, hogy ez a probléma milyen nagy kihívást intéz velük szemben.
Ikonból világmárka?
Ráadásul az MG szerint elektromos autóik európai értékesítése nyereséges. Ennek hátterében lehet, hogy például az MG4 a SAIC elektromos autókhoz kifejlesztett Modular Scalable Platformjára épül. Az említett viszonylag olcsó LFP akkumulátorokat a debreceni kalandjáról Magyarországon is ismert CATL szállítja az autóhoz. Emellett a belépő szintű változatok esetén spórolnak az extrákon.
Az MG a SAIC kezébe kerülve megkapta azt tőkehátteret, amelynek hiányában brit tulajdonban zombivá vált. Az új elektromos sportautó bemutatása feltámaszthatja a sírból az ismertségét és kihasználhatja, hogy a villanyautók gyártásában a kínai autógyártók jelenleg fölényben vannak versenytársaikkal szemben a világ autóiparában. A cikk szerint az MG-nek minden esélye megvan arra, hogy porlepte brit ikonból valódi világmárkává váljon.