Lehetetlen küldetés az önvezető autó - kíméletlen véleményt mondott a villanymamut
Az elektromos autózás egyik úttörője, a kínai BYD nem hisz abban, hogy belátható időn belül megvalósulhat a teljesen autonóm autózás. Az automatizált autógyártás már m ás kérdés .

Teljesen önvezető autókat építeni „lényegében lehetetlen”. Az automatizálás csúcstechnológiájának az autók gyártásában van a helye – idézte az egyik legnagyobb villanyautó-gyártó, a kínai BYD véleményét a CNBC.
Sok technológiai cég és autógyártó dolgozik az önvezetésen. Ennek egyik részeredménye, hogy az önálló parkolás egyre inkább megtalálható a gyártók extrakínálatában. Ha a parkolás megoldható autonóm módon, miért ne lehetne a vezetés többi elemét automatizálni?
Erre a kérdésre alapozva a cégek többsége teljesen autonóm autókat ígér vásárlóinak – kivéve a BYD-t, Kína legnagyobb elektromosautó-gyártóját. "Úgy gondoljuk, hogy az a fajta önvezetés, amely teljesen mentes az emberi beavatkozásról, nagyon-nagyon messze van még a megvalósulástól. Lényegében lehetetlen" – mondta Li Jun-fej a BYD szóvivője.
Ki a hibás?
Az önvezetés ellen szól az emberek pszichológiai igénye a biztonságra, illetve az etikai kétségek, a jogi szabályozási problémák és a technológiai nehézségek sora. Az utóbbiba beleértendő, hogy miként integrálhatná az autóipar az autógyártástól idegen informatikai technológiát a gyártási rendszereibe és hogyan vállalhatna felelősséget megbízható működésükért.
Akárhogy is forgatjuk, nem áll össze a kép, ami azt jelenti, hogy a teljes önvezetés hamis célkitűzés –mondta a szóvivő a sanghaji autókiállításon. Hozzátette: azt látjuk, hogy számos iparágban sok cég fektetett jelentős összegeket az elmúlt években ennek a technológiának a fejlesztésére, ám nem jutottak előrébb.
Csak a részlegesen automatizált vezetésben és a vezetőtámogató rendszerek fejlesztésében van előrelépés. A pekingi és a sanghaji hatóságok engedélyezték ugyan, hogy a nagyvárosok külső területein kísérletezzenek az önvezető taxikkal, ám a magánautók önvezetésével kapcsolatos tesztekkel nem ez ahelyzet.
Li felhívta a figyelmet, hogy a világon évente kétmillió ember hal meg közlekedési balesetekben. Ha engedélyeznék a teljesen autonóm autók működését., akkor lényegében lehetetlenné válna a baleseti felelősség megállapítása. Ki lenne a hibás: Az autógyártó? A szoftverfejlesztő? A sofőr?
Ezért a BYD úgy látja, hogy a vezetésbiztonsági rendszerek – például a követési távolság tartását, a fékezést segítő megoldások, stb. –lehetnek a jövő autónak standard elemei.
Más kérdés az autógyártás
Más a helyzet az autók gyártásával, amely a jelentős technológiai fejlődés ellenére még mindig egyértelműen munkaerő-igényes tevékenység. Kínában átlagosan évente 150 ezer jüant (közel 7,5 millió forint) keresnek az összeszerelő szalagok mellett dolgozó munkások. A bér mellett további költség, hogy a jelentős részben vidékről érkezők munkásoknak szállást kell biztosítani. Öt évre vetítve 600-700 ezer jüanos (30-35 millió forint) költség jön ki.
Li szerint ha egy autógyártó ugyanezért a pénzért automatizált technológiát vásárolhatna az emberi munka elvégzésére, akkor megérné neki váltani. A gépekre ugyanis nem vonatkozik a nyolc óra munka, nyolc óra pihenés és nyolc óra szabadidő elve. Azt ugyanakkor jelenleg nem látni, hogy milyen út vezethetne el idáig. A bonyolult mozdulatsorok automatizálása nyilván nagy kihívás – nem véletlenül végzik ezeket jelenleg emberek. Nem világos, mekkora beruházást igényel a kiváltásuk. Ha azonban sikerül, az fel fog vetni egy további kérdést is. Ki fogja megvenni az autógyártóknál készülő autókat? Hacsak nem helyettesítik az autósokat is robotokkal.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Belsőség
340 milliárd forint nyomában
A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Hírek
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?

