Lehetetlen küldetés az önvezető autó - kíméletlen véleményt mondott a villanymamut
Az elektromos autózás egyik úttörője, a kínai BYD nem hisz abban, hogy belátható időn belül megvalósulhat a teljesen autonóm autózás. Az automatizált autógyártás már m ás kérdés .

Teljesen önvezető autókat építeni „lényegében lehetetlen”. Az automatizálás csúcstechnológiájának az autók gyártásában van a helye – idézte az egyik legnagyobb villanyautó-gyártó, a kínai BYD véleményét a CNBC.
Sok technológiai cég és autógyártó dolgozik az önvezetésen. Ennek egyik részeredménye, hogy az önálló parkolás egyre inkább megtalálható a gyártók extrakínálatában. Ha a parkolás megoldható autonóm módon, miért ne lehetne a vezetés többi elemét automatizálni?
Erre a kérdésre alapozva a cégek többsége teljesen autonóm autókat ígér vásárlóinak – kivéve a BYD-t, Kína legnagyobb elektromosautó-gyártóját. "Úgy gondoljuk, hogy az a fajta önvezetés, amely teljesen mentes az emberi beavatkozásról, nagyon-nagyon messze van még a megvalósulástól. Lényegében lehetetlen" – mondta Li Jun-fej a BYD szóvivője.
Ki a hibás?
Az önvezetés ellen szól az emberek pszichológiai igénye a biztonságra, illetve az etikai kétségek, a jogi szabályozási problémák és a technológiai nehézségek sora. Az utóbbiba beleértendő, hogy miként integrálhatná az autóipar az autógyártástól idegen informatikai technológiát a gyártási rendszereibe és hogyan vállalhatna felelősséget megbízható működésükért.
Akárhogy is forgatjuk, nem áll össze a kép, ami azt jelenti, hogy a teljes önvezetés hamis célkitűzés –mondta a szóvivő a sanghaji autókiállításon. Hozzátette: azt látjuk, hogy számos iparágban sok cég fektetett jelentős összegeket az elmúlt években ennek a technológiának a fejlesztésére, ám nem jutottak előrébb.
Csak a részlegesen automatizált vezetésben és a vezetőtámogató rendszerek fejlesztésében van előrelépés. A pekingi és a sanghaji hatóságok engedélyezték ugyan, hogy a nagyvárosok külső területein kísérletezzenek az önvezető taxikkal, ám a magánautók önvezetésével kapcsolatos tesztekkel nem ez ahelyzet.
Li felhívta a figyelmet, hogy a világon évente kétmillió ember hal meg közlekedési balesetekben. Ha engedélyeznék a teljesen autonóm autók működését., akkor lényegében lehetetlenné válna a baleseti felelősség megállapítása. Ki lenne a hibás: Az autógyártó? A szoftverfejlesztő? A sofőr?
Ezért a BYD úgy látja, hogy a vezetésbiztonsági rendszerek – például a követési távolság tartását, a fékezést segítő megoldások, stb. –lehetnek a jövő autónak standard elemei.
Más kérdés az autógyártás
Más a helyzet az autók gyártásával, amely a jelentős technológiai fejlődés ellenére még mindig egyértelműen munkaerő-igényes tevékenység. Kínában átlagosan évente 150 ezer jüant (közel 7,5 millió forint) keresnek az összeszerelő szalagok mellett dolgozó munkások. A bér mellett további költség, hogy a jelentős részben vidékről érkezők munkásoknak szállást kell biztosítani. Öt évre vetítve 600-700 ezer jüanos (30-35 millió forint) költség jön ki.
Li szerint ha egy autógyártó ugyanezért a pénzért automatizált technológiát vásárolhatna az emberi munka elvégzésére, akkor megérné neki váltani. A gépekre ugyanis nem vonatkozik a nyolc óra munka, nyolc óra pihenés és nyolc óra szabadidő elve. Azt ugyanakkor jelenleg nem látni, hogy milyen út vezethetne el idáig. A bonyolult mozdulatsorok automatizálása nyilván nagy kihívás – nem véletlenül végzik ezeket jelenleg emberek. Nem világos, mekkora beruházást igényel a kiváltásuk. Ha azonban sikerül, az fel fog vetni egy további kérdést is. Ki fogja megvenni az autógyártóknál készülő autókat? Hacsak nem helyettesítik az autósokat is robotokkal.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Dodge-vezér: nyitottak vagyunk egy olcsó, Mazda MX-5-szerű sportautóra
Valami megfizethető és szórakoztató hétvégi autót szeretne látni a Dodge palettáján.
- Technika
Egy jó autóra is lehet félmilliót költeniMűhelyPRN: Ford Mondeo 2,0 TDCi – 2014.
A mai használtautópiac mértékadó középszere, a 2-3 milliós kategória egyik legpraktikusabb választása, ha kell a hely és a nyomaték. Költeni erre is kell.
- Hírek
Hoppá, befutott a Williams új Forma–1-es autója is!
A McLaren után a Williams is leleplezte idei Forma–1-es autóját.
- Hírek
Rekordévet zárt a Ferrari, egy új Fiat Panda árát kapják bónuszként a dolgozók
A Ferrari vezetősége szerencsére nem felejtette el, hogy a sikerért a munkásaik is keményen dolgoztak.
- Hírek
Még a Porsche is küzd: 1900 munkahely szűnik meg idén
2024 már megszüntettek 1500 munkahelyet, de úgy néz ki, hogy ez nem volt elég.
- Autódoktor
Rejtélyesen ráz az Astra GSi
Kerekek kiegyensúlyozva, cserélve, télivel-nyárival is ugyanaz a helyzet. Mi lehet a gond?
- Tesztek
Kék villogó kellett volna ehhez a melóhozTeszt: BMW X3 M50 xDrive - 2025.
Az X3-ba előbb-utóbb beleszeret az ember, és ha az a 381 lóerős M50 csúcsváltozat, akkor ez viharos gyorsasággal bekövetkezik.
- Hírek
912 lóerős V8-assal érkezhet a Lexus LFA utódja, akár már idén ősszel
A modell állítólag még idén a kereskedésekbe kerülhet.
- Hírek
Veterán, nyári gumis Corvette-et támasztottak árokba Solymáron
Nem volt jó ötlet nyári gumikon elindulni a csodás, C3-as Corvette-el nyári ilyen csúszós időben.
- Belsőség
Barkasszal Görögországba? Gányolásra készülj!Válogatás a Népítélet hasznosabb feléből
Heti merítés világjáró Barkasszal, Izlandon tevékenykedő Mercivel és francia IFA-val.
- Hírek
Valaki bezörgött a Mazdával a rekettyésbe. Szerinted mi lehetett a baj?
Defektet kapott, esetleg részeg volt, vagy valami teljesen más volt a probléma? Tippelj!
- Közélet
Újravizsgáztunk KRESZ-ből, az eredmény minket is meglepett
Régen megszerzett tudásunkat felfrissíteni hasznos, főleg, ha egy modern, színes-szagos tananyag segít benne.
- Hírek
F1: merész fejlesztésekkel növelné az előnyét 2025-ben a McLaren
A különbségek annyira kicsik, hogy ha nem fejlesztünk a lehető leggyorsabban, pillanatok alatt elvesztjük minden előnyünket. – nyilatkozta Stella.
- Hírek
Átfogó veteránprogramot indít a Renault
Szervizhálózat, régi szerelési útmutatók és videók segítenek a régi Renault-k életben tartásában.
- Hírek
A GR égisze alatt készülhet a Toyota legendás visszatérője
Egyre többet tudunk meg a sportautó új, nyolcadik generációjáról.
- Hírek
Rendőri utasításra közlekedett az autópályán egy rommá tört Ferrari
Csúnyán elintézték a Ferrari F8 Spidert, a rendőrök mégis arra utasították a sofőrt, hogy hajtson fel a pályára. Az eset Los Angelesben történt.
- Tesztek
Virtuális spanyol virtusTeszt: Cupra Tavascan Endurance 77 kWh - 2025.
Olcsóbb, mint a többiek és jobban néz ki. Hol itt a csapda?
- Belsőség
Befutó, záróbuli és mégsem adjuk el a Tigrist!TC Bamako 2025/14
Belefáradtunk az alkudozásba a helyi kereskedőkkel, és a szállás sem elsőre lett meg, viszont van egy jó ötletünk!
- Hírek
Frissítve: megszüntették a gázömlést, ami miatt korábban lezárták a 11-es főutat
Megnyitották a forgalom előtt a 11-es főutat.
- Égéstér
Itt a Murvaélet!
Indul a Totalcar új sorozata, a Murvaélet! A használt autót keresők bőrébe bújva járjuk a kereskedéseket, hogy megtaláljuk a lehető legjobb választást egy-egy kategóriában.
- Hírek
ÚRISTEN, VERY BIG: minden idők legnagyobb közúti szerelvénye halad át ma Magyarországon
A Magyar Közút minden szükséges előkészületet megtett, hogy a szerelvény zavartalanul haladhasson.
- Hírek
Horogkereszteket rajzoltak egy Tesla Superchargerhez Massachusetts államban
Egyre több ilyen jellegű akcióról tudni az Egyesült Államokban.
- Hírek
Jöhet a Porsche 911 Dakar második generációja
Állítólag a 3 literes hathengeres boxert is lecserélik.
- Hírek
A Corvette ZR1 még a 911 GT3 RS-t is elverte pályán
Az 1079 lóerős szörny több amerikai versenypályán is hihetetlen rekordokat döntött.

