Kísértetként krúzolhatnak a sofőrmentes robotaxik
San Francisco utcáin magasabb szintre lépett az autonóm autózás, miután éjszaka a város jelentős részén közlekedhetnek a Cruise önvezető robotaxijai.
A General Motors tulajdonában lévő Cruise vállalat vezető nélküli taxijai immáron San Francisco területének jelentős részén közlekedhetnek – jelentette be büszkén Kyle Vogt, a vállalat alapító-vezérigazgatója. A cég üzleti stratégiája szerint az Uber és a Lyft kínálta autómegosztáson alapuló taxizás alternatíváját próbálják létrehozni az autonóm taxik bevezetésével.
A Cruise szolgáltatását egy előfizetői kör, illetve a vállalat alkalmazottai vehetik igénybe este 10 órától reggel 5 óra 30 percig San Francisco északnyugati részén. Az egyes utakért nem kell külön fizetniük.
A vállalat járművei San Franciscón kívül Phoenixben és Austinban futnak rendszeres használatban vagy tesztelésen. Éjszaka 240 kering a városok utcáin, többségük San Franciscóban. A vállalat nem árulja el, hogy hányat használnak belőlük ténylegesen egy-egy „műszakban”.
Vogt szerint a San Franciscóban szerzett tapasztalatok döntőek lehetnek az autonóm taxizás jövője szempontjából. Ami ebben a nagyvárosban működik, az mindenütt máshol is megvalósítható – véli a cégvezető. Az is kiderülhet, hogy lehet-e üzletileg kifizetődő módon robotaxi-szolgáltatást nyújtani az Egyesült Államokban.
A Cruise az egyike annak a néhány vállalatnak, amelynek autói vezető nélkül közlekedhetnek az amerikai nagyvárosban. Olyan személynek sem kell az autóban tartózkodnia, aki akadály esetén átvenné a jármű irányítását.
A Google-t működtető Alphabet tulajdonában lévő Waymo és a Nuro startup kapta meg még ezt a lehetőséget. A következők a sorban az Amazon tulajdonában lévő Zoox és a kanadai WeRide startupok lehetnek. A robotaxik egyelőre viszonylag gyakran kihúzzák a gyufát San Fransisco lakóinál.
Többször előfordult, hogy fogták magukat és megálltak, feltartva a többi közlekedőt. Nemrégiben egy vihar után, amely fákat döntött az utakra, behajtottak olyan területekre, amiket a rendőrség biztonsági okokból lezárt a közlekedés elől.
A technológia folyamatos fejlődése pedig adja a kérdést, hogy mit szólnak majd a hazai taxisok, ha nálunk is terjedni kezd az autonóm robotaxi?