Hiába ontja a pénzt, elpáholták a mamutot a befektetők
Hiába a vártnál jobb eredmény, a piac nincs oda a General Motorsért. A várakozásoknál jobb pénzügyi teljesítményről számoltak be az első negyedév után, és az elemzők előrejelzéseinél jobb 2023-as évet is várnak, a befektetők mégsem sietnek vásárolni a GM részvényeit. Úgy látják, hogy az autóipar az elektromos átállás miatt egy időre búcsút mondhat a magas profitoknak – számoltak be az amerikai hírportálok, köztük a CNBC.
Az autógyártó részvényei 6 százalékkal gyengültek a negyedéves gyorsjelentés után. Az így kialakult, részvényeként 32 dolláros árfolyam a legalacsonyabb október óta és 26 százalékkal marad el az elmúlt 52 hétben elért csúcsától. Az év eleje óta 2,75 százalékos mínuszban vannak.
"A cég lengeti a zászlót, de úgy véljük, hogy a gyártási ciklus normalizálása és a villanyautók előállításának felfuttatása bizonytalanná teszi profittermelő képességét" – foglalta össze a tőkepiaci hangulatot Dan Levy, a Barclays elemzője. Paul Jacobson, a vállalat pénzügyi igazgatója ugyanakkor arra hívta fel a figyelmet, hogy az amerikai autóvásárlók lényegében fél éve hajlandók átlag 50 263 dollárt (több mint 17 millió forint) fizetni egy új autóért, ami a piac stabilitására utal.
A GM combosnak tűnő, 11-13 dollár milliárd nyereséget jósol 2023-ra, szemben a korábbi 10,5-12,5 milliárdos előrejelzésével, de a befektetők hitetlenkednek. A prognózis emelése meglepő látva az árverseny okozta kockázatot és az emelkedő acélárakat – mondta Colin Langan, a Wells Fargo elemzője.
Akadnak kockázatok
Az autógyártó igyekszik egyensúlyban tartani készleten lévő autói számát. Egyik üzemében leállította a termelést, hogy megelőzze a raktáron lévő autók számának felduzzadását. Ez azonban később visszaüthet, ha esetleg kitör egy nagy sztrájk, ami hónapokig elhúzódhat. Közeledik ugyanis a kollektív szerződések újratárgyalása az UAW szakszervezettel.
Az UAW élén évtizedek óta először jelentős változás történt. Az új vezetőség háborút hirdetett a „multimilliárd dolláros vállalatok és azok ellen a munkaadók ellen, akik nem hajlandók korrekt részesedést adni profitjukból munkavállalóiknak" – derült ki Shawn Fain, a szakszervezet új elnökének szavaiból.
Egy sztrájk sokba fájhat a GM-nek, és gyorsan lemorzsolhatja a raktárkészleteket. A legutóbbi, 2019-es munkabeszüntetés 3,6 milliárd dollárjába került a vállalatnak. Mary Barra, a General Motors vezérigazgatója szerint igyekeznek jó együttműködést kialakítani az UAW új vezetőségével. Próbálják megértetni velük, mekkora kihívást jelent a cégnek az autóipari technológia gyökeres átalakulása.
A gondokat mi sem jelzi jobban, mint hogy a GM részvényei 19,5 százalékkal érnek kevesebbet, mint amikor Barra 2014 januárjában átvette a vállalat vezetését. Az elmúlt években 2022. január 5-én érték el a csúcsot 67,20 dollárral, ahhoz képest most 52 százalékkal vannak lejjebb. A mélypont a koronavírus-járvány kirobbanásakor, 2020. március 18-án volt 14,33 dollár/részvényes áron.