Küszöbön a villanyfurgonos cég bukása
Óriási várakozás kísérte a villanyautó-gyártók tőzsdei bevezetését, ám ezek egyike, a Lordstown Motors rövid idő alatt a csőd szélére került.
Az elektromos meghajtású kisteherautókat gyártó amerikai Lordstown Motors bejelentette, meghiúsulhat a tajvani Foxconn elektronikai vállalattal kötött finanszírozási szerződése. Ez pedig azzal járhat, hogy a Lordstownnak a csődvédelem marad az egyetlen választása – adta hírül a CNBC.
Május 7-én eldőlhet a cég sorsa
A közlemény szerint a Foxconn április közepén jelezte, hogy gondjai vannak a két vállalat korábbi befektetési megállapodásával. Az autógyártó részvényei ugyanis 30 egymást követő kereskedési napon az 1 dolláros szint alatt maradtak, ami azzal jár, hogy kivezethetik a Nasdaq tőzsdéről.
A Lordstown fél évvel ezelőtt eladta Ohio államban lévő gyárát a Foxconn-nak, amelyben bérgyártás formájában folytatódott autóinak előállítása. (A Foxconn emellett ebben az üzemben tervezi gyártani a Fisker Pear SUV-t várhatóan 2024 eleső negyedévétől.) Ezzel egyidejűleg megállapodtak arról, hogy a tajvani óriáscég 170 millió dollárt fektet a Lordstownba, amiért cserébe az autógyártó 19,3 százalékos tulajdonosa lesz. A Foxconn az első 52,7 milliós részletet be is tolta az üzletbe, ám a maradék befektetése kétséges. Az egyezség szerint a tajvaniaknak 47,3 millió dollárt kellene fizetniük a külföldi befektetéshez szükséges amerikai engedély megszerzése után tíz napon belül. Az autógyártó elvégezte a papírmunkát, így az átutalás május 8-áig lenne esedékes.
A friss bejelentés szerint azonban nem látják jelét, hogy a Foxconn kész lenne erre. A tavalyi megállapodás értelmében május 7-éig kellene véglegesíteniük egy új villanyautó közös gyártásának terveit is, amihez a maradék 70 millió dollárt adná a tajvani vállalat. A Lordstown vezetősége azonban úgy látja, hogy nem teszik meg az ehhez szükséges erőfeszítéseket. Az autógyártó szerint tajvani partnerének viselkedése igazolhatatlan és jóvátehetetlen következményekkel járhat. A történtek vége ugyanis az lehet, hogy a cég csődvédelem alá kerül. A Lordstown kasszájában 221,7 millió dollár volt 2022 végén, miután az évet 100 millió dollár veszteséggel zárta. A Foxconn nem kommentálta az autógyártó vállalat közleményét.
Fura dolgokat csináltak
A Lordstown Motorst 2018-ban alapította Steve Burns, az elektromos furgonokat és szállító drónokat gyártó Workhorse Group volt vezérigazgatója. A céget 2020 októberében vitték tőzsdére oly módon, hogy egyesült egy olyan tőzsdén lévő céggel, úgynevezett SPAC-vel, amelyet profil nélkül arra a célra hoztak létre, hogy egy ilyen üzlet keretében gyorsan tőzsdére lehessen vinni valós tevékenységet folytató cégeket.
Ebben az időszakban számos villanyautó-gyártásra létrejött startup ment így tőzsdére. Akkoriban sokan azt hitték, hogy valamelyikük megismételheti a Tesla sikerét. A Hidenburg Research befektetési kutatóintézet 2021 elején azonban hosszú jelentésben vádolta a céget azzal, hogy korrupció szennyezi a működését. Emellett becsapja a befektetőket a termékei iránti kereslet eltúlzásával, illetve hamis beszámolót készített a kisteherautóira adott rendelésállományról.
A jelentésben gyártási gondokról és csúszásokról is írtak, mire a Lordstown részvényei 17 százalékot vesztettek értékükből. A cég 2021 júniusában megváltoztatva éves jelentését tájékoztatta az amerikai tőzsdefelügyeletet, hogy nincs elég pénze első terméke gyártásának megkezdésére. Ezt követte a GM-től 2019-ben megvásárolt üzem továbbadása a Foxconn-nak, illetve 2022 közepén új vezérigazgató leigazolása a vállalathoz.