Beázik, hangos, kezelhetetlen és rossz a fékje: ezért csúszik a Cybertruck

2023.06.12. 13:25

A Cybertruck egyelőre a Tesla nagy beváltatlan ígérete. A radikális pickup első példányait 2021-re ígérte a gyártó, ám a csúszás azóta is folyamatos: a jelenlegi céldátum 2024. Egy a Handelsblatt számára kiszivárogtatott, majd a Wired által elemzett jelentésből most részben az is kiderült, milyen gondok állnak a háttérben.

A dokumentum 2022. január 25-ei dátummal a Tesla Cybertruck alfa prototípusainak problémáit taglalja, a lista pedig meglehetősen hosszú. Egy neve elhallgatását kérő veterán autóipari mérnök szerint megdöbbentő a helyzet: „Ezek klasszikus problémák a járműipari tervezés világában, melyekkel csaknem minden modell esetében szembesülsz. Elképesztő, hogy ennyire szenvednek az alapokkal."

GettyImages-1241146635

A jelentés kizárólag a Cybertruck vezethetőségi, illetve zaj és vibrációs problémáival foglalkozik, és az alfa prototípusok teszteredményeit hasonlítja össze a CAD szimulációk jóslataival és belsős referenciaértékekkel. Az összkép alapján a Tesla extrém pickupja beázik, hangos, kezelhetetlen és rossz a fékje – vagy legalábbis ez volt a helyzet 2022 elején.

A Tesla korábban is küszködött autói megfelelő szigetelésével, a Cybertruck szokatlan formájának köszönhetően pedig visszatért a probléma. A jelentés szerint „számos területen nincs egyértelmű mód a szigetelésre." Mindez a beázás mellett a hangszigetelésnél is problémákat vet fel: az alfa prototípusok utastere jóval zajosabb a mérnöki becsléseknél.

DSC02160

A felfüggesztés teljesítménye "szignifikánsan elmarad" az elvárásoktól, megoldást pedig csak az alapos áttervezés jelenthet. A Cybetruck prototípus többek között kellemetlenül ráz, gyorsításnál erősen bólint, alacsony sebességnél pedig rángat, de a kormányzással és a karosszéria dőlésével is akad gond.

A fék teljesítménye sem kielégítő: a Tesla mérnökei a 7-es (megfelelő) besorolást célozták meg az SAE (Society of Automotive Engineers) vonatkozó skáláján, ám a Cybetruck csak 4-est (rossz) ért el. A fékpedál túl hosszú úton jár, az autó erősen megdől, a fékút és a rásegítés pedig inkonzisztens – igaz, a fékrendszer egyes elemei ekkor még tervezés alatt álltak.

4

Ennek ellenére Andy Palmer, a Nissan és az Aston Martin volt operatív- és vezérigazgatója szerint a probléma komoly. Egy új autó tervezése során a munka az alvázzal és a fékrendszerrel kezdődik, így „hogy még mindig csak prototípus alkatrészeket használjanak ebben a fázisban, meglehetősen késő."

A Cybertruck prototípus a karosszéria merevségével kapcsolatban is mélyen az elvárások alatt teljesített, ez pedig a legsúlyosabb gond lehet mind közül. „Ami meglepő ebben a problémában, hogy nagyon nehéz megoldani. Ez egy alapvetés. A fejlesztés során meglehetősen pontosan szimulálható, így meglep, hogy (az eredmények) ennyire nem stimmelnek." - tette hozzá Andy Palmer.

A szakértő szerint mindezek ellenére a Tesla képes lesz megoldani az összes problémát.