A Mercedes retro koncepciója a jövő elektromos motorjától menő
A Mercedes-Benz 1969 és 1978 között összesen 15 kísérleti prototípust csinált a C 111 programon belül, először Wankel hajtáslánccal, majd kompozit karosszériákkal is. A C 111 különböző verziói benzin és dízelmotorokat, valamint befecskendező rendszereket és váltókat teszteltek a nyolcvanas évekre. Bő öt évtizeddel később most itt a Mercedes-Benz One-Eleven, egy teljesen elektromos szupersportautó koncepció axiális fluxusú villanymotorral, és persze a kötelező sirályszárnyas ajtókkal.
Az egész mindössze 1170 mm magas, hatalmas kerekeken fut, és látszólag úgy siklik át a levegőn, mint meleg kés a vajon. Ez a One-Eleven, mely szemben az AMG One rendkívül vad hibrid hajtásláncával, immár pusztán elektromos. Mi több, apró és roppant hatékony axiális fluxusú motorját a brit YASA gyártja, mely 2021 óta a Mercedes-Benz tulajdona. Nem mellesleg ugyanilyen technikát használ Christian von Koenigsegg is a négyüléses hibrid Gemerában, az első tengelyen egy általuk tervezett Quark motorral.
Tim Woolmer, a YASA technikai főmérnöke a következőt tartja fontosnak ezekkel a villanymotorokkal kapcsolatban:
Egy axiális fluxusú motorban az elektromágneses töltés párhuzamosan fut a motor forgástengelyével, ami rendkívül hatékony. Egy radiális fluxusú motorban a töltés merőlegesen halad a forgástengellyel, így ezekkel összehasonlítva az axiális fluxusú motoroknak jelentősen magasabb és hosszantartóbb az energiatartaléka, ami hatalmas teljesítményhez vezet.
A Mercedes szerint ez a motor súlyban és méretben is harmadakkora, mint egy most használt radiális egység, miközben majdnem háromszoros az energiasűrűsége, és a nyomatéka is a duplája az eddig megszokottnak. Ennek tudatában nem is olyan meglepő, hogy a YASA következő generációs motorjait már a Mercedes-Benz Berlin-Marienfelde üzemében gyártják majd, várhatóan jóval nagyobb mennyiségben a jövő sportautó számára.
Ami a One-Eleven további megoldásait illeti, természetesen önvezető az új koncepció, LED műszerfallal és egyéb minimalista megoldásokkal a teljes letisztultság jegyében. Akkumulátorai kémiai összetétele egyenesen Forma-1-es technológia, rendes folyadékhűtésű hengeres cellákkal. Hogy milyen kapacitással, arról nem szól a fáma, mint ahogy egyelőre a motor teljesítményéről sem.
Ettől még izgalmas az ötlet, hiszen ha a Porsche elektromos szupersportautót csinál, a Mercedes-AMG sem várhat a végtelenségig. Arról nem is beszélve, hogy előbb-utóbb a Rimac Neverát is meg kell fognia valakinek.