Az elektromos autók eladásai elérték azt a pontot, amikor az újdonságra vágyó - pénzesebb - vevők elfogytak, és olyanoknak kéne eladni az új technológiát, akik azt várják autójuktól, hogy elvigye őket A-ból B-be. A General Motors mintha nem törődne a kockázatokkal.
Az elektromos autók hosszú sorokban sorakoznak az autókereskedők raktáraiban, miután úgy fest, kezdenek elfogyni azok a vásárlók, akik bolondulnak az új technológiáért és van pénzük arra, hogy villanyautót vegyenek. A kérdés az, hogy milyen áron lehet rávenni az átlag autósokat az elektromos autók elfogadására ismerve azok hátrányait a hatótávfrásztól kezdve a hiányos töltőhálózatig. Vannak piaci elemzők, akik szerint kritikus ponthoz érkezett a piac. A General Motors mintha magasról tenne erre a kockázatra – idézi a CNBC Brian Downey, a Cox Automotive tanácsadó cég elemzőjének véleményét.
Az Egyesült Államokban-ban 92 ezer villanyautó várt eladásra június végén, ami 350 százalékkal volt több az egy évvel korábbinál. A Kia, a Porsche, a Jaguar és a Hyundai arról számolt be, hogy kevesebb villanyautót adott el, mint amire számított. A Ford Mustang Mach-E eladásai visszaestek.
Felemás számok a GM-nél
A GM második negyedéves gyorsjelentésében megerősítette, hogy 2023 második felében 100 ezerre növeli a darabszámot a villanyautók esetében. Ez kétszeres bővülést jelent a korábbihoz képest.
Számos új modellt dobnak piacra. A cég azt állítja, hogy 2025-ben már nyereségesen fogja gyártani elektromos autóit. Az autógyártó egyébként közel 45 milliárd dolláros bevételt ért el a második negyedévben, ami több mint 2 milliárddal haladja meg az elemzői várakozásokat. Ugyanakkor a cég költségcsökkentést jelentett be, mivel az idei első félévben a marzs (leegyszerűsítve a haszonkulcs) 8,3 százalékra csökkent az egy évvel korábbi 8,9 százalékról.
A piac is értékelt
A befektetők összességében kevésbé optimisták, mint maga a cég. A vállalat részvényei július végén néhány százalékkal gyengültek. Igaz ugyanakkor, hogy az év eddigi részében két számjegyű erősödés áll mögöttük. Az elmúlt egy hónapban összességében 2 százalékkal 38 dollárra csökkent a GM-papírok árfolyama, januárhoz képest ez azonban majdnem 13 százalékos pluszt jelent.
Mary Barra vezérigazgató kijelentette, hogy nem látnak olyan lassulást az eladásokban, amit a vásárlók hiánya okozna. A Wall Street-i elemzők azonban továbbra is óvatosságra intik a tőzsdézőket, mivel egyelőre nem látszik, milyen tempóban állnak át az autósok a villanyautók használatára.