Valóban eladhatatlan villanyautók ezrei rohadnak Kínában?
Egy a közösségi médiában és a legnagyobb videómegosztó csatornán keringő videó szerint Kínában az állami támogatások úgy eltorzítják az autógyártást, hogy megéri eladhatatlan autókat gyártani. Az igazságot persze máshol kell keresni.
Óriási nyílt autóraktárban több ezer eladatlan új villanyautó rozsdásodik, amelyeket csak a torz állami támogatás miatt gyártottak le. Egyes kommentárok szerint ez azt is bizonyítja, hogy mégsem bővül olyan szépen az elektromos autók eladása az ázsiai országban, mint amit a hivatalos adatok mutatnak. Miközben azonban a hely valóban egy autótemető, valójában nem eladatlan új villanyautók porosodnak benne – derül ki a The Drive cikkéből és az ott elérhető videóból.
Ha jobban szemügyre vesszük az autókat, kiderül, hogy nem új villanyautókról van szó, és valójában nem ezerszámra, hanem csak százszámra lökték félre őket. Legtöbbjük öt-hat éves és kisebb-nagyobb külső sérülések, illetve a belső tér kopása formájában látszanak rajtuk a használat nyomai. Ezt az magyarázza, hogy balul sikerült autómegosztási kísérletek nyomán árvultak el. Korábban Kína nagyvárosaiban futottak.
Az ázsiai országban 2016-ban felfúvódott egy villanybringa-megosztási buborék, aminek részleges sikertelensége nyomán rengeteg bringa került roncstemetőbe (ezekről készült a fenti videó). Egyesek úgy vélték érdemes megpróbálni ezt a fajta közlekedési módot elektromos autókkal, hátha az jobban beválik. Ez azonban nem jött be. Az autókölcsönzés költségei jóval magasabbak voltak, mint a kerékpármegosztással járó kiadások, ami meglátszott a bérleti díjakban. A bringabérlés és a taxi olcsóbb volt, ráadásul állandó gondot okozott a bérelt autó leparkolása az úti célnál.
Az autómegosztást kínáló cégek közül sok csődbe ment, járműveik az autó-árvaházba kerültek. Nincsenek egyedül: kiöregedett taxikkal és sérült autókkal osztoznak a lassú pusztulásban. Ráadásul a félredobott kínai autók sorsában több külföldi autómárka autói is osztoznak, mert gyenge a kereslet irántuk.