Tippelj, melyik gyártó támogatja a fogyasztási flottaátlag további szigorítását

2023.10.19. 12:33

Az NHTSA nemrég az amerikai autók fogyasztását korlátozó CAFE (Corporate Average Fuel Economy) szabályok szigorítását javasolta. Az elképzelés szerint 2027 és 2032 között évi két százalékkal csökkentenék a hagyományos személyautók, és négy százalékkal az SUV-k megengedett fogyasztását. Ez a periódus végére 4 liter / 100 kilométeres legnagyobb megengedett flottaátlagot jelentene.

Nem meglepő módon a nagy amerikai és a tengerentúlon is erős európai és japán gyártók egyöntetűen szólaltak fel a javaslat ellen. A General Motors, a Toyota és a Volkswagen észszerűtlennek nevezte a tervezetet, míg a GM mellett a Fordot és a Stellantist képviselő American Automotive Policy Council az SUV-kra vonatkozó szigorítást aránytalanul nagy mértékűnek tartja, így a célszámok felezése mellett érvel.

D CIM20100309005


A Tesla persze egyenesen a tervezet szigorítását követeli. A villanyautóóriás szerint a személyautóknál évente 6, míg a nagyobb járműveknél 8 százalékos szigorításra lenne szükség. Persze amellett, hogy a tervezet rosszul érintené a konkurens gyártókat, Elon Musk cége konkrétabban is profitálna a szigorból. A Tesla jelentős bevételekre tesz szert azáltal, hogy más márkáknak adja el fel nem használt kibocsátási kvótáit, melyek iránt így tovább nőne a kereslet.

A tradicionális gyártók kritikáira az NHTSA is válaszolt. Érdekes módon környezetvédelmi indokok helyett Amerikai energetikai függetlenségének erősítésével, és a polgárok kiadásainak csökkentésével érveltek a szigorítás fontossága mellett. Számításaik szerint a plusz költségek ellenére a tervezettel így is 18 milliárd dollárt lehetne megtakarítani.