Csak nullemissziójú városi buszok vásárlását engedné az EP 2035-től
Az Európai Parlament elfogadta azt a javaslatot, amely szerint a tagállamok kezdjék meg a tárgyalási sorozatot annak érdekében, hogy az EU-ban közlekedő nehézjárművek légszennyezését a minimálisra csökkenthessék. Tehát a képviselők szigorú szén-dioxid-kibocsátási célokat szeretnének a közepes és nehéz tehergépjárművekre, például a buszokra, a kukáskocsikra, az áruterítő teherautókra és a betonkeverőkre. A tervek szerint a 2030-2034-es időszakra 45 százalékos, a 2035-2039-es időszakra 65 százalékos, 2040-től pedig 90 százalékos károsanyag csökkentést szeretnének elérni. Az EP képviselői egyetértenek az Európai Bizottság azon javaslatával, amely szerint 2030-tól csak nullemissziós új, városi buszok nyilvántartásba vételét engedélyeznék, szigorú feltételek mellett azonban ideiglenes mentességet javasolnak (2035-ig) a biometánnal üzemelő városi buszokra. Az EP 445 igen szavazattal, 152 nem és 30 tartózkodás mellett elfogadta a javaslatot, hogy megkezdjék a tárgyalásokat az uniós kormányokkal a jogszabály végleges formájáról.
Hazánk ebben élenjáró, ugyanis a tisztabusz rendelet szerint EU-s és állami támogatásból csak és kizárólag környezetbarát, városi autóbuszokat vásárolhatnak a hazai közlekedési vállalatok. Ez a rendelet valószínűleg alaposan megnehezíti a legtöbb magyar város, például Budapest új jármű beszerzését, ugyanis a környezetbarát technológiát használó autóbuszok, nagyjából másfélszer drágábbak, mint a dízelek. Ráadásul a legtöbb akkumulátoros villanybusz gázolajkályhával fűti az utasterét, amit épp a legnagyobb légszennyezettség időszakában, télen használnak.
Egyébként a MEPWatch adatai szerint a magyar képviselők nagy része ellenezte a javaslatot. Ez igen érdekes annak tükrében, hogy hazánkban immár több mint egy éve életben van egy ahhoz hasonló rendelet, amit a képviselőink most az EP-ben már nem szavaztak meg.