A Várba látogatott az Ikarus új kínai midibusza
A 2023-as brüsszeli Busworld kiállításon mutatta be az Ikarus az új 80e típusjelű, elektromos midibuszát. Persze csak nekünk, magyaroknak nagy újdonság az elektromos Ikarus midi, Belgiumban már közlekedik ilyen busz, csak ott az eredeti nevét használja, a CRRC TEG 6853-at. Az év elején európai típusbizonyítványt kapott CRRC villanymidiből már három közlekedik Bruggeban. Az Ikarus változatnál annyi a különbség, hogy megváltoztatták a busz homlok- és hátfalát, valamint kapott a tetejére egy paravánt, amitől kissé esetlennek, aránytalannak tűnik a jármű. A kis Ikarus busz prototípusát teljes egészében Kínában gyártották, és ha lesz megrendelés, akkor már a sorozatpéldányok is a nagy falon túl és nem Székesfehérváron készülnek majd.
Az Ikarus 80e egyébként 8545 milliméter hosszú, 3300 milliméter magas és 2420 milliméter széles. A jármű nagy újdonsága, hogy teljes hosszában alacsonypadlós (LF). Ez azért nagy szó, mert a versenytársak midibuszai általában LE kivitelűek, azaz az ilyen buszokon a jármű közepében két lépcsőfokot kell megmásznia az utasoknak. A jármű belmagassága is veri a legtöbb konkurenst, ugyanis az 2100 milliméter, így kényelmesen elférnek az álló utasok hátul is. A kicsi Ikarus ajtóképlete 1-2-0 és összesen 55 fő szállítására alkalmas, amiből 18 utas akár le is ülhet. A kicsi Ikarusban egy 170 kW csúcsteljesítményű CRRC központi villanymotor dolgozik, amit egy 282 kWh-s CATL-től származó LFP akkumulátorcsomag táplál. A töltőaljzat, ahogy a TEG 6853-ason is, az első tengely fölé, a jobboldalra került. A jármű menetkész tömege 9800, teljes terheléssel pedig 14 500 kilogramm.
Az Ikarus 80e, bár még nincs típusbizonyítványa, múlt hétvégén Budapesten, a Várban járt reklámfotózáson, de egyelőre attól nem kell félni, hogy kínai Ikarusok lepik el a környéket. Ettől függetlenül a 80e jó eséllyel indul majd a BKV hamarosan kiírásra kerülő 20+20 darabos elektromos midibusz tenderén, amit, ha minden jól megy, idén kiírnak. Az Ikarusnál a jövőben már nem elsődleges prioritás a járműgyártás, mivel azt meg tudják oldani kínai partnereikkel. A cég székesfehérvári üzemében inkább a fémipari, hegesztési és alkatrészgyártási munkákkal tartaná fent magát, ezzel járműgyártóból járműipari beszállítóvá válna.