Európai kei car szabályozást akar a Renault vezérigazgatója

2023.12.01. 09:26

Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) azt szeretné, ha az Európai Unió elgondolkozna egy olyan szabályozás megalkotásán, ami a kis méretű villanyautókat részesítené előnyben különböző kedvezményekkel – vagyis egy olyan törvényt szeretnének, mint ami Japánban a kei carokra vonatkozik.

„A kei car tökéletes példa arra, hogy milyen dolgokat kellene megtennünk” – mondta Luca de Meo, a Renault csoport vezérigazgatója és az ACEA elnöke egy előadáson, amelynek célja, hogy meggyőzze a törvényhozókat, hogy enyhítsenek néhány, a soron következő szigorúbb európai uniós szabályozáson, írta az Autocar.

Az javaslat viszont csak villanyautókra vonatkozna, és azokon belül is lenne méretbeli szabályozás. A kei carokkal ellentétben motor mérete helyett pedig az akkumulátor méretét korlátoznák. Így ebbe az új kategóriába tartozó járművek után kevesebb adót kellene fizetni, alacsonyabb útdíjakat, valamint a parkolás is olcsóbb lenne velük, mint egy hagyományos autóval.

Az autógyártóknak az elmúlt években egyre összetettebb szabályozásokkal kell szembenézniük, amelyek a kis- és nagy autókra egyaránt vonatkoznak. Ezen szabályok megfelelése viszont növeli a járművek méretét, a súlyát és ezáltal a költségeit is.

„Az A- és B-szegmensű autók már nem nyereségesek, mert az autógyártóknak karácsonyfának öltöztetett autókat kell gyártaniuk”

– mondta de Meo, majd hozzátette, hogy a ugyanazok az elvárások egy Clióval, mint egy hatalmas limuzinnal.

Ennek az elképzelésnek jelenleg a tavaly bemutatott Nissan Sakura lehetne a tökéletes példája. Ugyanis kei car és villanyos. Persze ezt csak Japánban lehet kapni.
Ennek az elképzelésnek jelenleg a tavaly bemutatott Nissan Sakura lehetne a tökéletes példája. Ugyanis kei car és villanyos. Persze ezt csak Japánban lehet kapni.

Az elnök példaként a Dacia Spring felhasználókat említette, akik az elmondása szerint átlagosan napi 30 kilométert tesznek meg nagyjából 60 km/h-val. 

„Ehhez nincs szükséged egy 100kWh-ás akksira, ami egy ökológiai katasztrófa egyébként is.”

A kompakt, kisméretű autók szegmense az elmúlt években jelentősen leszűkült, ami a növekvő szabályozási költségek és a belső égésű motorral hajtott modellek CO2-kibocsátásának csökkentése miatt történt. Többek között ezek miatt vesztettük el a Skoda Citigót, a Ford KA-t, Peugeot 108-at és a Citroen C1-et is. Ha ezek villanyautóként térnének vissza, az megoldaná az egyik problémát, de az akkumulátorok előállítása még mindig költséges. Egyedüli kivétel jelenleg a Citroën Ami/Opel Rocks-e/Fiat Topolino trió, amelyek nyugati országokban egy olcsó közlekedési alternatívának számítanak.

De Meo elmondta, hogy az Európai Unióban az autógyártókra vonatkozó szabályozások akkora teherré váltak, hogy a Renault-csoport mérnökeinek mintegy 20-25 százaléka az előírások betartásán dolgozik.

A kis méretű, olcsóbb elektromos autók kategóriájának létrehozása segítene az autógyártóknak csökkenteni a CO2-terhelésüket a fosszilis tüzelésű, belső égésű motorral hajtott autók értékesítésének 2035-ig történő megszüntetése előtt.

De Meo szerint ez egy példa arra, hogy az iparág „megoldásokat javasol, nem pedig álláspontokat véd”. Egyébként érdekes egybeesés, hogy a Renault pont nemrég miatta be az ebbe az elképzelt kategóriába illő villanyautó Twingo koncepcióját.