Emiatt ússzák meg az európai Teslák a 2 milliós visszahívást

2023.12.15. 16:59

A napokban kiderült, hogy a Tesla visszahív nagyjából 2 millió autót az Egyesült Államokban. A Tesla félkész önvezető rendszere, vagyis az Autopilot miatt volt szükség erre.

Több mint 1000 olyan balesetet regisztráltak, ahol a baleset idején aktív volt az Autopilot. Az NHTSA (Amerikai Közlekedésbiztonsági Hatóság) megvizsgálta a körülményeket, és arra jutott, hogy a rendszer túl nagy, nem valós biztonságérzetet ad a sofőröknek. Az NHTSA-nál nagyjából két éve vizsgálják a körülményeket és a rendelkezésre álló adatokat.

Tesla-Autopilot-hero-4

A problémát azonban nem maguk a Teslák, hanem sokszor a felhasználók okozzák: sokszor túlzottan megbíznak a rendszerben, és egyáltalán nem figyelnek az útra. Ez azonban nem jó ötlet, hiszen az Autopilot és az FSD még nem egy teljesen kész önvezető rendszer, így még mindig szükség van a sofőr figyelmére.

Azonban az NHTSA álláspontja szerint mindez megtévesztő: a sofőrök elhiszik, hogy a rendszer megoldja majd a veszélyes helyzeteket, de a valóságban erre sok esetben még nincs felkészülve az Autopilot és az FSD.

Ráadásul a Tesla erre több szinten is rájátszik: az Autopilot és a Full Self Driving extra pénzért kínált rendszerek, tehát a felhasználók azt feltételezhetik, hogy önvezetést kapnak a plusz összegért cserébe, amire a két rendszer neve is utal. Pedig a valóságban ez közel sincs így.

Ezt nevezhetjük félreértésnek vagy félrevezetésnek is, a lényeg azonban világos: a rendszer még messze nem tud teljes önvezetést, hiába hiszik ezt egyes tulajok, ez pedig veszélyes. Emiatt a Tesla kénytelen összesen körülbelül 2 millió autót visszahívni, hogy szabályozottabbá tegyék az Autopilot működését. A rendszer továbbra is működni fog, de jóval gyakrabban fogja ellenőrizni a sofőr figyelmét, és adott esetben deaktiválja magát, ha a vezető nem figyeli az utat.

Ezek alapján furcsa lehet, hogy ez az egész ügy az európai Teslákat egyáltalán nem érinti. Ennek egy igen egyszerű oka van: az európai specifikációjú Teslákba más rendszer kerül. Bár az európai és az amerikai változat is 2-es szintű önvezető rendszernek számít – a skála 5-ösig terjed, az a teljes önvezetés –, területtől függően más funkciók engedélyezettek bennük.

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az európai változat eleve óvatosabb, több figyelmet követel meg a sofőrtől és többször is ellenőrzi azt. Tehát az európai Autopilot nem annyira megengedő, emiatt változtatás és visszahívás nélkül is biztonsággal használható.

Forrás: Carscoops / Reuters