Mindig szomorú hír, amikor befejezik egy modell gyártását. A gyártó jó előre szokott szólni erről, sőt, előfordul, hogy tisztességesen, egy limitált szériával búcsúztatják is az adott típust. Az idei évben is jó pár modell jutott erre a sorsa, összeszedtük, hogy milyen autók nem kerülnek a gyártósorra 2024-től.
Audi TT
Kezdjük is a számunkra legfájdalmasabbal. 25 évvel a megjelenése után elengedték az Audi TT kezét, ami nemcsak egy meghatározó sportautója volt az európai autópiacnak, hanem magyar, azon belül is győri gyártású. Az Audi TT koncepcióját először az 1995-ös Frankfurti Autószalonon mutatták be, de csak három évvel később került a szalonokba.
Bátor, magyar, és végszóra 25 éves lett: Audi TT-sztori
Egy amerikai rajzolta tökéletesre. Három generációja készült Győrben. RS-ként, az öthengeres turbóval pedig különleges sportautóvá fejlődött.
Az Audinak fontos volt a TT, úgyhogy meg is kapta a maga búcsúszériáját, az utolsó TT pedig november közepén gördült le a győri gyártósorról, ami az Audi Tradition gyűjteményében marad meg az utókornak.
Audi R8
A német gyártó másik meghatározó sportautójáról már pár éve tudni lehet, hogy a halálsoron van. Jöttek pletykák elektromos utódról, búcsúverzió-belengetés is volt, és már az ABT is piacra dobott egy elmebeteg R8-at, az ABT XGT-t.

2024-től pedig már nem lesz belőle új, így az R8 nem éri meg a felnőttkort, ugyanis így 17 évesen fog búcsúzni. Ez idő alatt két generációja készült, amelyek közül az elsővel még 2003-ban lehetett találkozni koncepcióautóként a 2003-as Genfi Autószalonon. Ahogy a TT-nél volt, az R8-cal is 3 évet vártak, mire értékesíteni kezdték, 2006 szeptemberében.
Chevrolet Camaro
A Camaro halott, legalábbis az eredeti, belső égésű motoros verziójában. Ugyanis december közepén elkészült az utolsó, kéziváltós ZL1 1LE a lansingi gyárban. Búcsúzóul bemutatták a Collector’s Editiont, ami egy 350 darabos limitált széria lesz. Ebben igazából az a szomorú, hogy ez csak egy egyedi fényezést és egy sorszámozott kormánykereket jelent. Legalább ott van a Hennessey ezer lóerős Exorcistje, mint igazi búcsú.

A Camaro a pony car kategória egyik kiemelt versenyzője volt a Mustang és a Charger mellett, amelyet először 1966-ban mutatattak be, majd 4 generáció után 2002-ben szüneteltették a gyártást. 2006-ban felizgattak mindenkit a Camaro Concepttel, aminek a végleges, tehát az ötödik generációra 2010-ig kellett várni. Utána 2016-ban jött a hatodik és egyben a(z egyelőre) utolsó generáció.
Chrysler 300
A Chrysler 300 nem volt épp meghatározó modellje a magyar forgalomnak, és ez 2024-től már biztosan nem fog változni, ugyanis idén befejezték a gyártását. Búcsúként még 2300 darabot készítettek – 1450-et V8-cal, 850-et V6-tal.

A 300-at 2005-ben kezdték el értékesíteni, és ez a típus is két generációt élt meg. Vagyis másfelet. Ugyanis a 2010-ben bemutatott második generáció már az LD platformra épült, ami valójában az első generációs LX platform továbbfejlesztése. 2015-ben az autó kapott egy faceliftet, de az eladási számokon ez nem látszódott. Míg 2014-ben az Egyesült Államokban 53 382 darabot adtak el belőle, addig 2015-ben 53 109. Aztán az eladási számok 2018-ban csaknem megfeleződtek, ami főleg annak köszönhető, hogy eljárt az idő az autó felett. Az utolsó darabok is 2015-ös technikával búcsúztak.
Dodge Charger
A Chargerről is tudni egy ideje, hogy vágóhídra kerül. Méghozzá a benzinfaló fanatikusok számára egy eléggé morbid módon. Ugyanis alig pihenhették ki a hírt, hogy befellegzett a Charger és Challenger belső égésű motoros verziójának, jött a morzsaporszívó hangú Dodge Charger Daytona SRT. De ez csak egy koncepció, és nem ilyen lesz ugye? Ugye?
Hellcatként fog üvölteni az elektromos Charger
A Dodge bemutatta a Charger Daytona SRT Conceptet, ami a gyártó első elektromos izomautója.
Ahogy a Camaro, a Charger is '66-ban jelent meg, bár először '64-ben láthatta a közönség koncepcióként. A Dodge nem aprózta el, 1987-ig öt generáció jelent meg a Chargerből, majd parkolópályára tették egészen 2006-ig, amikor is jött a hatodik generáció, aminek legnagyobb változtatása talán az volt, hogy ötajtós izom-szedán lett belőle. 2011-ben érkezett a hetedik generáció, ami 2015-ben egy jelentős frissítésen esett át. Hogy ezután mi lesz a Charger névvel, nem tudjuk, de a V8-as korszaknak 2024-gyel biztosan vége.
Dodge Challenger
A Chargerrel együtt a Challenger is megy sajnos, ugyanazon okból. Viszont a Challengernek még nem láttuk utódját, bár a Charger Daytona SRT lehet a két elköszönő modell keveréke. Az első Challengerrel 1970-ben (a modellnévvel már '59-ben a Dodge Silver Challenger szerepében, de nem a Challenger széria részeként) találkozhattunk először, amit '74-ig gyártottak. Aztán jött a második generáció 1978-1983 között, amiről inkább nem illik beszélni, ugyanis egy átemblémázott Mitshibishi Galant Lambda kupé volt.

A következő igazi Challengerre pedig 2008-ig kellett várni, ugyanis ekkor került piacra a harmadik generáció. Ez a forma az, amit a mai napig látunk, csak több kisebb-nagyobb frissítéssel. A legnagyobb, hivatalos faceliftet 2015-ben kapta az autó, ami nyugdíjazta az SRT-8 verziót, és megjelent a mára már ikonikus SRT Hellcat. Aztán a Dodge-nál elgurult a gyógyszer, és 2018-ban kiadták a Demont, ami technikailag egy utcai dragster. Erre pakoltak rá egy adaggal idén márciusban, amikor bemutatták az SRT Demon 170-et a maga gyári 1025 lóerejével. Ez a legerősebb és egyben utolsó különleges Challenger.
Kia Stinger
A Kia 2017-ben gondolt egy nagyot és kiadta első igazi GT autóját, a Stingert. Hátsókerék meghajtás, lapos szedánforma, V6-os motor, dél-koreai dizájn. Papíron sokakat megmozgató receptnek hangzik, a végtermék viszont mégsem lett sikeres, így 2024-től utód nélkül véget ér a típus pályafutása. Bár a gyártó azt mondja, az EV6 GT a közvetett utód, de ez olyan, mint a Ford Mustang Mach-e-t igazi Mustangnak tartani.

A bukás ellenére a Stingert is megtisztelik egy limitált búcsúszériával, ami a Tribute Edtition nevet kapta. Ez egy fullextrás GT verzió, amit különleges színekben, barna bőr belsővel kínálnak. Összesen ezer darabot gyártanak belőle, és mindegyikben a 3,3 literes, V6-os turbómotor kerül, ami 368 lóerőt és 510 Nm-t tud.
Mercedes-Benz C-Klasse kupé és kabrió, CLS, E-Klasse kupé és kabrió
Technikailag mind megszűnik, de mégsem. A Mercedes idén úgy döntött, hogy gatyába rázza a modellpalettáját, hogy kevesebb különböző, mégis hasonló célközönséget elérő modellt kelljen gyártaniuk.

Kezdetben a CLS befejezését jelentette be a gyártó, aminek dátumát az új E osztály megjelenéséhez kötötték. A C és E osztály kupéi is eltűnnek, helyükre egy modell jön, a CLE, ami C osztály méretében az E osztály technikáját közelíti. Ugyanez a sorsa a C és E osztály kabrióinak is. Konkrét modell nem lesz helyettük, hanem a CLE kabrió váltja őket.
Porsche Panamera Sport Turismo
A Panamera szerencsére nem, de a kombi verziója, a Sport Turismo megszűnik létezni. Oka? Keveset vettek belőle, így feleslegessé vált.
Így NEM néztük meg a Porsche Panamera újdonságait
Amit az autóról tudni akartunk, azt nem tudtuk meg, viszont Prága nagyon szép város.
Az Autocar információi szerint az alacsony eladási ráta itt konkrétan tíz százalék alatti számokat jelent, úgyhogy a Porsche elengedte az álomkombi következő generációját. Tulajdonképpen a szedán verzió is egy ferdehátú, tehát olyan orbitális különbség amúgy sem volt a kettő között.
Említésre méltó modellek
A Ferrari háza táján is két modellen belüli változattól búcsúzhatunk. Az egyik az F8 Tributo, de a drop-top Spider verzió még mindig kapható belőle. A Portofino M is leköszönőben van, azt a Roma Spider váltja.
A McLaren 720S valójában nem vész el, csak átalakul. Ugyanis a750S váltja, ami nem más, mint egy alaposabban felfrissített 720S. Viszont maga a modellnév megszűnik.
A McLaren 750S nem igényli az elektromos rásegítést
740 lóerős V8, durvább aerodinamika, jobb futómű, és kétszáz kilométer per óra 7.2 másodperc alatt.
A Volvo utolsó dízelmotoros autóját szintén 2024 elején gyártják le, utána nem készítenek több gázolajost a svédek. De ha minden igaz, az S90 modelltől is jövőre köszönhetünk el, helyére pedig egy tisztán elektromos típus jön.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Hírek
Az autósok agyát is összehabarják Trump cikk-cakkos vámfenyegetései
Büntetővámok lesznek, csak nem tudni, kire vonatkoznak. E
- Közélet
Ha nem tolatva állsz be a parkolóhelyre, hamar kész a baj!
Az autózásban is el lehet spórolni dolgokat, de könnyen visszaüthet, ha rutinból parkolunk.
- Hírek
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Hírek
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.
- Hírek
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.
- Technika
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Hírek
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.
- Hírek
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.
- Hírek
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.
- Hírek
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.
- Hírek
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
Jó vagy felesleges ötlet?
- Hírek
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.
