Eddig ismeretlen változásokra derült fény a Budapest-bérlet ügyében

2024.01.24. 10:58

Továbbra is kérdéses, mi lesz a Budapest-bérlet, illetve a fővárosi és agglomerációs tömegközlekedés sorsa. A kormány és Budapest önkormányzata továbbra sem tudott megegyezi, ennek hiányában pedig emberek millióinak lehet sokkal nehezebb vagy költségesebb a tömegközlekedés.

Jelenleg a Budapest-bérlet a főváros területén közlekedő szinte összes tömegközlekedési eszközre érvényes, legyen az busz, vonat, HÉV vagy akár néhány hajó. Ez az állami fenntartású Volánbusz Zrt. és MÁV-HÉV Zrt., valamint a Budapest által működtetett BKK közötti szerződéseknek köszönhető, melyek jövője nemrég kérdésessé vált. Amennyiben a Karácsony Gergely vezette budapesti városvezetésnek és a Lázár János irányítása alatt álló Építési és Közlekedési Minisztériumnak nem sikerül megegyeznie, teljesen abszurd helyzet jöhet létre Budapest és környéke tömegközlekedésben.

A felek közötti konfliktus amiatt alakult ki, hogy az Építési és Közlekedési Minisztérium szeretettett volna emelni a szerződésekben foglalt hozzájárulási összegen, ám Budapest nem akar többet fizetni. Ennek oka, hogy a szerelvények siralmas állapotára hivatkozva a MÁV-HÉV Zrt. csökkentette az általuk fenntartott budapesti HÉV-ek járatszámait – tehát kevesebb szolgáltatást nyújt, mint eddig.

Erre válaszolt Lázár János szerinte „nagyon fair ajánlatot" tett a budapesti városvezetésnek: a főváros fogadja el a hamarosan bevezetésre kerülő vármegye-és országbérleteket, cserébe pedig a Volánbusz Zrt. és MÁV-HÉV Zrt. járatain is elfogadják a Budapest-bérleteket – legalábbis a főváros területén. Ezzel azonban veszélybe kerülne az évek óta változatlan áron kapható Budapest-bérlet létjogosultsága, hiszen 9500 forintért jóval kevesebbet nyújtana, mint a 9450 forintos vármegyebérlet.

IMG 3321



Eddig úgy tűnt, új megállapodás hiányában a budapesti tömegközlekedés jelenlegi formájában legfeljebb március 1-jéig maradhat. Erről egy Volánbusz Zrt., MÁV-HÉV Zrt és BKK közötti átmeneti megállapodás döntött, melyet december 29-én kötöttek meg. A BKK azonban a 24.hu-nak elmondta, a „BKK és az állami közlekedési cégek szerződésében nincs nyoma annak, hogy március 1-jével megszűnne a felek között az agglomerációs közlekedésről szóló megállapodás. Ez csak akkor történne meg, ha valamelyik fél 30 napos határidővel felmondja azt, amit egyelőre a MÁV és a Volánbusz sem tett meg."

Ettől függetlenül úgy tűnt, az átmeneti megállapodás csak rövid életű lehet, mivel a szerződés a közbeszerzési értékhatár elérésével érvényét veszti. A 24.hu azonban szintén a BKK-tól megtudta, hogy a BKK, a Volánbusz Zrt. és a MÁV-HÉV Zrt. január 17-én módosította az átmeneti megállapodást, mely így már a közbeszerzési értékhatár elérését követően is érvényben marad.