A Lancia bemutatta az új Ypsilont, ami egy autentikus nappali

2024.02.16. 06:36

Megtörtént a Lancia által megígért újjászületés első lépése, hivatalosan is leleplezték a Ypsilon 4. generációját, ami tisztán elektromos meghajtású hatchback. 

A Ypsilon negyedik generációjának a bemutatása annyira sikerült döcögősre, mint a márka jelenlegi helyzete. Ugyanis az autót jóval a hivatalos bemutatók előtt láthatta ország-világ egy közel sem előnyös helyzetben. Konrétan egy tóból emelték ki a prototípust. Lehet erre mondani, hogy egy nagyon jó médiahack, hiszen két napig releváns volt a Lancia, de ha tényleg szándékos, akkor eléggé radikális lépés.

Viszont nem csak ez a talán váratlan leleplezés radikális, hanem az új Ypsilon külseje is. Ez pedig szándékos, ugyanis az olasz márka az úgynevezett Pu+Radizájnelvet használja, ami a Pure és Radical (letiszult és radikális) rövidítése. A gyártó vezérigazgatója úgy számolt be a Yplison dizájnjáról, hogy ez a hívogató, autentikus olasz otthonok/nappalik hangulatát hivatott átadni. 

Elején szélességben végigfutó nappali menetfénye egy furcsa T-betűt formál, ami alatt a rendes fényszórókat találjuk az autó két szélén – mintha az új Hyundai Konát látnánk. A fényszórók között négy aktív légterelő foglal helyet, amik az 51 kWh-ás akksik hűtését segítik.

Kerek féklámpái a Stratos koncepcióéra hasonlít, amelyekben oldalukra döntött Y formát láthatunk. A kettő közrefog egy fekete sávot, amire igen nagyban és szélesen kifért a Lancia felirat. Az új Ypsilon oldalról csak formájában idézi meg a korábbi generációkat.

 Az ötajtós, prémium B-szegmensbe szánt modell a Stellantis CMP / eCMP platformjára épült, amin olyan autókkal osztozik, mint az Opel Corsa F, a Peugeot 208, Jeep Avenger és a DS 3. Az olaszok kimondottan büszkék, hogy a Ypsilon az első tisztán elektromos meghajtású, prémium B-szegmensbe tartozó autó a Stellantis családban. Kicsit túl specifikus, de mindig jó valamiben elsőnek lenni.

Technikai részleteket nézve 1584 kilogramm, 156 lóerős és 260 Nm nyomaték leadására képes. 51 kWh-ás akkumulátorához 403 kilométer hatótáv dukál. Elvileg 20 százalékról 80-ra 24 perc alatt feltölteni, és összesen 10 perc kell 100 kilométernyi energiához. Elődéhez képest 24 centivel hosszabb (4,08 méter) és 12 centivel szélesebb (1,76 m) és 17"-os felniket szerelnek rá.

Beltere kimondottan érdekesre, de egybe elegánsra sikeredett. Központi eleme a középkonzolnál látható robotporszívó/tálca, ami igazából nem más, mint egy tartó, indukciós töltővel kiegészülve. Infotainment kijelzője 10,25", ahogy a műszeregységé is. A tálca és a központi kijelző között egy sor fizikai gombot, kapcsolót is láthatunk. Ugynezen kijelző jobb felső sarkában láthatunk egy kis szerkezetet, amire SALA (Sound Air Light Augmentation) van írva. Ez a Lancia szerint arra van, hogy a kabinba mindig nappali hangulatot varázsoljon a megfelelő fénnyel, hanggal és hőmérséklettel. Valamint virtuális asszisztens is, ugyanis már minden gyártónak kell egy ilyen.

A debüt darab egy limitált széria, az Edizione Limitata Cassina, amiből csak 1906 darabot készítenek. Pontos ára még nem ismert, de abból kiindulva, hogy a cég többször hangoztatta a prémium szót és egy ilyen mondatot is bevágtak a sajtóanyagba „Az új Lancia Ypsilon célközönsége fiatalabb, 40 és 45 év közötti korosztály” számíthatunk rá, hogy nem lesz egy népautó. Viszont aggodalomra semmi ok, a Ypsilonból lesz belső égésű motoros verzió is, amiben egy 1.2-es turbómotor foglal helyet.