A ritka, méregdrága szupersportautók élete olykor egészen fordulatos, amire ez a Porsche 959 remek példa. Ezt a konkrét darabot először Japánban szétszedtek, hogy analizálják a hajtását a Nissan mérnökei. Miután összerakták, az Egyesült Államokba került, ahol újra darabjaira szedték, átalakították, most pedig eladó.
A Nissan Skyline R32 GT-R az 1989-es bemutatása után azonnal úgy leuralta a versenypályákat, hogy a konkurencia évekig csak kerek szemekkel pislogott. Az R32 a szuperfejlett összkerékhajtásával és a végtelenül tartós, kétturbós sorhatosával utcai autóként és versenyautóként is finom, de kegyetlen szerkezet volt.
Azt már kevesen tudják, hogy ahhoz, hogy a Nissan összerakja a világverő összkerekes rendszerét, vagyis ATTESA E-TS-t, kellett egy Porsche is. Nem álltak össze a német gyártóval, egyszerűen csak szereztek egy 959-et, hogy szétszedjék és megnézzék, hogy mit tud a Porsche rendszere.
A Porsche megpróbálta megakadályozni, hogy a Nissan hozzájusson egy 959-hez, de végül nem jártak sikerrel: a japánok végül megkaparintottak egyet, pontosan azt, amit a képeken látsz. Erre egyébként jó okuk volt, hiszen akkoriban a 959 volt a kor egyik legfejlettebb szupersportautója.
Miután beszerezték a 959-est, Yokohamába szállították, ahol a Nissan mérnökei aprólékosan elkezdték tanulmányozni a kifinomult PSK – Porsche-Steuer Kupplung – rendszert. Ezeket a tapasztalatokat is felhasználták az ATTESA E-TS kifejlesztéséhez, aminek végül óriási szerepe volt abban, hogy az Skyline GT-R-rel történelmet írjanak.
A Porschét egyébként az analizálás után összerakták, majd később új tulajhoz került. Úgy tűnik, hogy ennek a 959-esnek nem a szuperritka sportautók nyugodt életét szánta a sors, ugyanis nem csak a Nissan szedte szét: később az ex-autóversenyző, Bruce Canepa műhelyében újra szétkapták, hogy rendesen átalakítsák.
A Kaliforniában, Scotts Valley-ben lévő műhelyben alázatos, értő kezek nyúltak a már eleve izgalmas történetű, ritka 959-eshez. Az autót az utolsó csavarig szétszedték, átnézték, és mindent kicseréltek, amit kellett. A 959 Komfort a teljes renoválás végén kívül megkapta a lenyűgöző Porsche Oak Green fényezést, belül pedig mindent gyönyörű barna bőrbe húztak. Ezek a színek ugyan nem egyeznek az eredetiekkel, az biztos, hogy csodásan állnak az öreg Porschén.
A motort se hagyták érintetlenül: a gyárilag 450 lóerős, 500 Nm-es csúcsnyomatékú, 2,8 literes, kétturbós darabot alaposan feltuningolták. A titán hajtókarokkal, Borg Warner turbókkal, Motec motorvezérlővel és egyéb, apró finomságokkal a teljesítmény majdnem a duplájára nőtt: a Canepa-féle kezelés után a 959 nagyjából 800 lóerőt és 880 Nm-t tud.
Dacára a manuális váltónak – ami szintén új –, azt mondják, hogy a tuningolt 959-nek elég 2,5 másodperc a nulla-százhoz, a végsebességét pedig 370 km/h környékére saccolják. Félelmetes számok ezek egy olyan autónál, ami a nyolcvanas években készült, és gyári állapotában is rettentő gyors volt.
Ha valaki rákívánt erre lélegzetelállító Porschéra, annak van egy jó és egy rossz hírünk is: a jó az, hogy nemsokára eladják, a rossz pedig a várható ára. Az 1988-as, történelmi jelentőségű különlegességet a Broad Arrow aukcióján fogják elárverezni, és az árát legalább olyan ütősnek várják, mint amilyen maga az autó is.
Az eladási árat 3,25 millió és 3,75 millió dollár, vagyis 1,16 milliárd és 1,35 milliárd forint közé saccolják. Ha arab sejk vagy, és éppen ezt olvasod, akkor jó ha tudod, hogy az aukció 2024 február 29-én lesz.
Forrás: Broad Arrow Auctions / Canepa